Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
generic-cover2

Få indsigt i børns trivsel og forældreskabet dertil

Marie Tolstrup

Marie Tolstrup

Psykolog, supervisor og forfatter med ekspertise i børn og unges mentale sundhed

Forespørg nemt på pris og dato
Uforpligtende forespørgsel på Marie Tolstrup

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Marie

Lecture icon

Foredrag

Interviews icon

Artikler

Books icon

Bøger

Forespørg nemt på pris og dato

Marie Tolstrup er en erfaren børne- og ungepsykolog, der gennem mere end 20 år har specialiseret sig i udredning og behandling af børn og unge med angst, OCD og andre udfordringer. Hun deler her sin viden om, hvordan vi bedst støtter børn og unge i en udfordrende tid.

Et foredrag med Marie Tolstrup giver jer:

  • Indsigt i nogle af årsagerne bag børns og unges mentale udfordringer
  • Viden om effektive strategier til at støtte børn og unge i deres hverdag
  • Viden om årsager til forældreskabets pres

Autoriseret psykolog med fokus på børns trivsel

Marie Tolstrup er en autoriseret børne- og ungepsykolog (cand.psych.) og godkendt specialist og supervisor i psykoterapi med børn og unge. Som klinisk psykolog har hun gennem de sidste to årtier arbejdet intensivt med børn og unge, især dem der lider af angst og OCD, autisme og ADHD. Marie er kendt for sin evne til at kombinere forskningsbaseret viden med praktiske råd, hvilket gør hendes foredrag både relevante og anvendelige for professionelle, forældre og andre, der arbejder med børn og unge.

Marie har desuden opnået stor anerkendelse som forfatter og medvirker jævnligt som ekspert i medier og podcasts, hvor hun deler sin indsigt i børn og unges trivsel. Hun plæderer for, at børn kan og tåler mere, end vi tror, og hun brænder for at hjælpe forældre med at forstå og støtte deres børn bedst muligt – ved at give mere slip og give den nødvendige plads til de svære og negative følelser, der er en naturlig del af livet.

Hendes foredrag er kendt for at være både inspirerende og handlingsorienterede. Hvert foredrag tilpasses målgruppen, så det rammer præcist de udfordringer, deltagerne står overfor. Med et håb om at skabe en bedre hverdag for børn, unge og deres familier efterlader Marie altid sit publikum med konkrete værktøjer og en styrket følelse af handlekraft.

Se foredrag med Marie Tolstrup
Marie Tolstrup foredrag

Angst hos børn og unge: Sårbarheder og årsager

I dette foredrag giver Marie Tolstrup en dybdegående indsigt i, hvorfor angst er blevet en så udbredt udfordring blandt børn og unge i dag.

Med udgangspunkt i sin mangeårige erfaring som klinisk psykolog belyser Marie de underliggende faktorer, der bidrager til angst, såsom genetisk disposition, miljøpåvirkninger og samfundsmæssige forventninger. Hun forklarer, hvordan angst kan komme til udtryk forskelligt fra barn til barn, og hvornår det er nødvendigt at søge professionel hjælp.

Foredraget byder på konkrete værktøjer til, hvordan man som forældre, pædagog eller lærer bedst støtter børn og unge med angst. Deltagerne vil få en forståelse for, hvad der forstærker angsten, og hvad der kan være med til at lindre den, samt hvordan man skaber et trygt og støttende miljø, der hjælper de unge til at overvinde deres udfordringer.

Marie Tolstrup foredrag

Mistrivsel hos børn og unge

Mistrivsel blandt børn og unge er en voksende bekymring, som Marie Tolstrup tager under kærlig behandling i dette foredrag. Hun undersøger de faktorer, der ligger bag den stigende mistrivsel, herunder det moderne samfunds krav, sociale medier og den generelle præstationskultur, der påvirker unges selvværd og mentale sundhed. Marie udforsker, hvorfor især piger er hårdt ramt, og hvad der kan gøres for at vende denne udvikling.

Med fokus på selvværd og selvtillid præsenterer hun praktiske redskaber til at støtte børn og unge i at tro på sig selv og navigere i en verden med konstante krav og sammenligninger. Foredraget inspirerer til at se på børns og unges trivsel med nye øjne.

Marie Tolstrup foredrag

Det pressede forældreskab: Find balancen og frigør jer fra perfekthedskravene

Forældreskabet er under pres som aldrig før, og Marie Tolstrup adresserer i dette tankevækkende foredrag de udfordringer, som moderne forældre står overfor. Hun taler om, hvordan nutidens forventninger og den udbredte forældredeterminisme kan skabe en følelse af utilstrækkelighed og konstant pres for at være den ‘perfekte’ forælder.

Marie deler sin viden om, hvordan man som forælder kan skifte fokus fra perfektion til ’godt nok’, og hvordan det at give mere slip kan føre til et sundere og mere afslappet forældreskab. Hun giver konkrete råd til at finde balancen mellem støtte og frihed, og hvordan man navigerer i en jungle af velmenende råd og meninger.

Foredraget giver forældre inspiration til at stå stærkere i deres eget forældreskab.

Marie Tolstrup foredrag

Børn, unge og diagnoser: Forstå diagnoserne og skab inkluderende fællesskaber

Dette foredrag går i dybden med diagnoserne ADHD og autisme og stiller skarpt på, hvad de egentlig er.

Foredraget giver redskaber til, hvordan man hjælper børn og unge med at navigere i en verden, hvor de ofte føler sig anderledes. Marie inspirerer til en nuanceret forståelse af diagnoser og viser, hvordan vi alle kan bidrage til at skabe et mere inkluderende miljø for børn og unge med særlige behov.

Referencer

4. maj 2023

Børn kan godt tåle, at forældre giver meget mere slip. Faktisk har de brug for det

Nutidens børnesyn dikterer, at børns tanker og handlinger skal anerkendes som aldrig før, og at følelsen af utryghed i sig selv er dårlig. Men det utrygge kan også være udtryk for noget nyt, og lærer vi ikke barnet det, står vi i vejen for dets udvikling

Mange af de forældre, jeg møder i mit arbejde som børne- og ungepsykolog, forsøger velmenende og konstant at anerkende deres barn. Der bliver taget hensyn, der bliver spurgt ind til tanker og følelser, der anmodes om, at disse uddybes, og dagen tales igennem, indtil tankerne og de negative og svære følelser er væk.

»Det er så vigtigt, at vi lige får talt dagen ordentligt igennem,« som forældrene typisk formulerer det.

Som aldrig før anerkendes børn og deres tanker og handlinger med udgangspunkt i det, som kaldes ’Det nye børnesyn’. Modsat det gamle børnesyn går det kort fortalt ud på at møde barnet på lige fod og med fokus på, hvordan barnet har det, frem for hvad barnet gør. Barnets adfærd forstås ud fra gode intentioner, og skældud og irettesættelse gør skade. Synet kommer blandt andet til udtryk på diverse pastelfarvede opslag om opdragelse på sociale medier, hvor såkaldte opdragelseseksperter betoner vigtigheden af, »at barnet føler sig hørt, set og forstået«.

»Mød det i børnehøjde, da det ellers kan føle sig misforstået og uønsket,« kan der for eksempel stå.

Samtidig med det anses børn som værende sårbare og skrøbelige, noget, der nemt kan gå i stykker og ødelægges. Og når alt det kombineres med forældredeterminismen, hvor forældre ses som altafgørende for barnets trivsel, udvikling og fremtid, lægges et grænseløst og urealistisk ansvar over på forældrene. Ikke alene skal de møde barnet og dets behov på den ’rigtige’ måde, da det ellers antages at kunne tage skade – det hele afhænger af dem. Hele tiden.

Det ironiske er bare, at ønsker vi som forældre at lære barnet at mestre livets op- og nedture, skal vi gøre mere af det modsatte – nemlig læne os tilbage og give meget mere slip. For børn kan og tåler mere, end vi tror.

Når anerkendelsen tager overhånd

Når vi om børn bruger brede og vage betegnelser som ’særligt sensitiv’ eller ’viljestærk’, styrker vi opfattelsen af børn som værende skrøbelige individer, der tager skade, hvis man som forælder ikke efterlever en bestemt måde at møde sit barn på.

Implicit postuleres det, at barnet ikke kan tåle at blive behandlet som andre, og at det dermed er afgørende, at forældrene både formår at opdage dette og derpå agerer efter anvisningerne. Mødes barnet ikke på den postulerede ’rigtige’ måde, kan det lide alvorlig skade, er det underliggende budskab.

Sideløbende hersker der en idé om, at utryghed er et dårligt udgangspunkt, noget negativt og forkert der bør undgås. Mange af de børn, vi møder til daglig i vores praksis, forklarer, at de undgår at gøre visse ting, fordi de føler sig utrygge. Men ’utryg’ er for de fleste blot et andet ord for ’nyt’ – noget, de ikke har lært endnu.

En stor del af barndommen og ungdommen består nemlig af en naturlig grad af utryghed, da man skal lære nye ting rigtig tit. At cykle, svømme, sove ude, sove alene, at gå alene i skole for bare at nævne et par stykker. Alt dette vil føles utrygt, indtil det er blevet prøvet i en grad, så man føler sig tryg, for nu kan det mestres.

Utryghed er i den forstand ikke noget, som af børnene bør undgås, eller som forældre skal afholde barnet fra for at gøre det ’rigtige’, for det kan blive en måde at undgå læring på.

I jagten på opskriften på det glade, modstandsdygtige og ressourcestærke barn opstår et paradoks. Fejltolkes barnets naturlige og normale reaktioner i mødet med det ukendte og det svære som værende for overvældende, for hårdt, noget, der kan skade det, så sættes foden på bremsen.

Herigennem kan barnet få opfattelsen af, at det faktisk ikke kan tåle og klare det samme som andre børn. Barnet får dermed en selvopfattelse som værende sart og skrøbelig, hvilket påvirker måden, det møder og forstår sig selv, omverdenen og nye oplevelser og situationer på. Desuden kan afskærmningen i sig selv udgøre et grænseløst arbejde for forældrene.

De negative følelser

Igennem mit virke har jeg i løbet af de seneste mange år også oplevet, hvordan barnets negative følelser har fået et tiltagende dårligt ry. Ofte som noget, der bør undgås. Følelser som skyld, skam, frygt og vrede leder ofte forældre til at ville fjerne eller undgå de oplevelser, der fremkalder disse følelser. Mange forsøger at regulere både barnets og egne følelser, så samspillet mellem den voksne og barnet hele tiden er positivt.

»Ej, du må undskylde, jeg blev så irriteret over, at du ikke ville spise maden, men ser du, jeg har bare brugt så lang tid på at lave den, og så er det bare så ærgerligt, at jeg skal lave noget andet mad til dig. Men undskyld, skat. Se, nu har jeg lavet noget andet, er det bedre, kan du lide det?« kunne det lyde.

Væk er forståelsen for, at negative følelser også er en del af livet – oftest forbipasserende – og noget, som regulerer sig selv med tiden. I anerkendelsens misforståede navn er der opstået en tendens til, at negative tanker og følelser skal tales igennem og anerkendes, indtil de er væk, eller indtil en positiv tanke eller følelse har overtaget.

Når barnet for eksempel nægter at tage flyverdragt på, at spise ordentligt eller at gøre, hvad der bliver sagt, inviteres det af den voksne til samtale, frem for at forældrene bestemmer og opdrager. Barnets perspektiv anerkendes og høres, mens en hævet stemme eller skældud anses som forkert og skadeligt, fordi det ifølge det nye barnesyn leder til følelser af skyld og skam hos barnet, hvilket bør undgås.

Denne misforståede tilgang, hvor voksne går ind og tanke- og følelsesregulerer for børn, gør, at børn ikke selv lærer at navigere og være i det, som er svært, og ikke selv lærer, at bange, svære og negative følelser kommer og går.

Og det er vigtigt at lære at være i de svære og negative følelser, da de er en helt naturlig del af livet, og et vigtigt pejlemærke i flere af livets relationer og oplevelser. Børn og unge kan godt tåle de svære og negative følelser, og de kan endnu bedre tåle at lære at navigere i dem og være i dem, hvis de får lov.

Anerkendelsen bør ikke fjernes, men den kan godt foregå uden for megen tale og snak. Nogle gange kan det blot bestå i at sige: »Det kan jeg godt forstå, det lyder hårdt.«

De kan godt, og det går nok

Børn kan tåle meget mere, end vi tror. Men det kræver også, at de lærer at kunne tåle det. Vi ved fra angstforskningen, at undgår barnet altid det svære og det udfordrende, lærer det ikke at mestre og at håndtere.

I livet vil vi alle møde modstand og udfordringer. Børn har ikke brug for at blive skærmet mod livets nuancer. De har brug for støtte til at lære at navigere i det, til at kunne rumme og forstå svære tanker og følelser og til at blive rustet til at håndtere dem.

Når flere af tidens såkaldte opdragelseseksperter italesætter vigtigheden af, at barnet føler sig trygt og hørt, samtidig med at man som forælder bør regulere sig selv og sine følelser konstant i mødet med barnets behov, så opstår der en uhensigtsmæssig og uholdbar unaturlig relation. Det bliver ikke alene umuligt at anerkende og undgå det svære hele tiden. Det bliver også anstrengende og uhensigtsmæssigt.

Heldigvis er forældre i virkeligheden ikke så altafgørende, når vi kigger på børns udvikling og fremtid.

Sociolog Maria Ørskov Akselvoll og jeg minder om selvsamme i vores fælles kapitel fra bogen Det grænseløse forældreskab, når vi taler om, at forældre godt kan træde et skridt tilbage og minde sig selv om, at en del af forældreskabet også består i at lade være med at involvere sig. Det samme gør antropolog Henrik Hvenegaard Mikkelsen, når han tidligere i denne kronikserie italesætter, at menneskets udvikling viser, at børn har langt mindre brug for deres forældre, end vi tror.

Så sænk skuldrene, og giv endelig lidt slip. Lad børnene selv prøve sig frem, og lad dem opleve alle slags følelser. De kan godt tåle det. Og endnu vigtigere: De har brug for det.

Debatindlæg publiceret her først: www.information.dk/debat/2023/05/boern-kan-godt-taale-foraeldre-giver-mere-slip-faktisk-brug

Se foredrag med Marie Tolstrup

Det grænseløse forældreskab

Vi lever i drømmen om at være perfekte forældre. Hvis du ikke føler dig god nok, så velkommen i klubben! Det ligger i tiden, i kulturen, i markedet. Kampen om det gode forældreskab er i fuld gang. Livet som forældre er blevet meningen med det hele. Det er en livsstil, og det er i familielivet, at vi for alvor lykkes som mennesker. Det ser også rigtig godt ud på Instagram. Men perfektionismen har en bagside. Opdragelsen og planerne for børnenes liv og aktiviteter er et ekstra fuldtidsjob for mange forældre. Mor (for det er mest mor) skal i dag være med inde over barnets følelsesliv plus alt andet: Aula, lektier, legeaftaler, forældre fester, trivselsgrupper, sport, konflikter og hytteture.

DET GRÆNSELØSE FORÆLDRESKAB er en bog om, hvordan forældrerollen har bredt sig uhæmmet i alle dele af voksenlivet. Forældre har aldrig fri fra den nagende usikkerhed, selvbebrejdelserne og jagten på det gode forældreskab. Bogens forfatter viser, at vi ikke er alene. Det grænseløse forældreskab starter ikke ved køkkenbordet, men afspejler både samfundsstrukturer, markedskræfter, den hovedløse selvhjælpsindustri og en stigende statslig kontrol og indblanding i familielivet. Det uopnåelige ideal presser forældre fra alle sider – også indefra.

DET GRÆNSELØSE FORÆLDRESKAB er en tankevækkende bog, som kortlægger og sætter spørgsmålstegn ved meget af det, vi i dag tager for givet. At børns udvikling og fremtid afhænger af forældrenes indsats, og at forældre nærmest kan ødelægge deres børn, hvis bare de begår en enkelt fejl. Bogen tilbyder en ny fortælling og bygger på en aktuel forældreundersøgelse, på omfattende dansk og international forskning og på analyser af samfundsstrukturer, debatter, markedskræfter mv.

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
Udgivelse: August 2022

Når dit barn har OCD – en forældrehåndbog

Har dit barn OCD? Eller er der tale om noget andet? Hvad er tvangstanker og tvangshandlinger – og hvor kommer de fra?

Denne bog giver dig en grundlæggende viden om OCD samt enkle og overkommelige måder at håndtere dagligdagen med et barn med OCD – herunder hvordan din egen adfærd kan påvirke barnets tanker og adfærd. Bogens pointer illustreres med cases og overskuelige faktabokse.

Når dit barn har OCD præsenterer den mest effektive og udbredte behandlingsform: kognitiv adfærdsterapi (KAT). Derudover introduceres den nyere: metakognitiv terapi (MCT), der har vist lovende resultater. Med viden om behandlingsformerne bliver du som forælder bedre til at forstå, hvad dit barn skal arbejde med, og hvordan du bedst støtter op om det.

Bogens forfattere er psykologer med solid teoretisk og praktisk erfaring med behandling af børn og unge med OCD.

Forlag: Akademisk Forlag
Udgivelse: Oktober 2020

Særligt sensitiv eller særligt udfordret?

Særligt sensitiv – eller særligt udfordret? går kritisk, men konstruktivt til begrebet særlig sensitivitet. Bogen giver psykologer, pædagoger, lærere og andre praktikere den fornødne faglige viden til at forholde sig professionelt til særligt sensitive børn. Gennem konkrete cases viser den, hvordan særlig sensitivitet til forveksling kan ligne psykiatriske diagnoser som angst, ADHD og autisme. Som alternativ præsenterer forfatterne en forståelse af børns psykiske sårbarhed, der gør det muligt at støtte barnet i en sund udvikling, hvor det overkommer sine udfordringer. Det sker blandt andet gennem teorier om temperament, forældresensitivitet, mentalisering og selvkontrol. Med afsæt i et populært begreb og en højaktuel problemstilling giver forfatterne desuden en let tilgængelig indføring i krav til pålidelig forskning og metode. Bogen er derfor også oplagt som case på pædagogiske og psykologiske uddannelser. Forfatterne har alle solid erfaring med klinisk behandling og forskning i særligt udfordrede børn på Center for Angst ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

Forlag: Akademisk Forlag
Udgivelse: Maj 2016

Uforpligtende forespørgsel på Marie Tolstrup

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31

Foredragsemner med Marie Tolstrup