Gå til primært indhold Gå til footeren

Søren Østergaard

Ph.D., leder af Center for Ungdomsstudier, forfatter, og ekspert i børn og unge

4.83 ud af 5

Topanmeldt!

Send en uforpligtende forspørgsel på Søren Østergaard

Eller ring

35 11 21 31

4 ud af 5

Det var så spot on; Søren kontaktede mig samme formiddag, og det var tydeligt i oplægget, at han havde forstået, hvad vi var for en institution, og hvad vores opgave generelt er. Det passede virkelig godt ind i vores udfordringer/opgaver.

Heidi Møller

Esbjerg Ungdomsskole

Læs alle reviews

Et Søren Østergaard foredrag giver jer:

  • En af landets førende eksperter på unge og ungdomskulturer
  • Viden om grundlæggende forudsætninger for at samarbejde kan lykkedes
  • Et foredrag og materiale baseret på nyeste viden og er derfor altid 100% opdateret

Søren Østergaard har siden 1995 primært forsket i børn og unges hverdag og værdier, deres deltagelse i fritids- og foreningsliv, deres voksenrelationer samt deres trivsel. I dag er han en af de mest kompetente foredragsholdere på området, og formår altid at give sine erfaringer og konkrete værktøjer videre til publikum.

Læs den fulde profil: Søren Østergaard

Send en uforpligtende forspørgsel på Søren Østergaard

Foredrag

Søren Østergaard foredrag: ”Jeg synes, at jeg har alt for mange ting i hovedet!

– perspektiver på det ”unikt” normale ungdomsliv

Der florerer mange tal omkring unge og deres oplevelse af trivsel – eller mangel på samme. I forsøget på at dykke ned under tallene har vi på Center for Ungdomsstudier fået 25 helt unikt normale elever på en række ungdomsuddannelser (STX, HHX, HTX, EUX, EUD og FGU) til at introducere os til forskellige arenaer i deres liv – hverdagen, deres venner, familie, fritid, festerne, steder hvor de oplever at trives, og steder hvor de oplever sig udfordret. Og hvad de tænker om politik, klima og fremtiden?


Vi har fulgt dem i et års tid, og det spørgsmål vi gerne vil blive klogere på, er, hvordan unge i hverdagen "konkret håndterer de overgangsfaser, der naturligt følger i overgangen fra teenage- til ungdomslivet"? Begrebsparret trivsel-mistrivsel anvendes ofte meget binært, men spørgsmålet er, om det i mødet med et ganske almindeligt ungdomsliv giver den helt store mening at stille tingene så klart op? Kan man opleve at være udfordret på nogle områder, og samtidig opleve at man helt overordnet trives? Kan man godt være både skrøbelig og udfordret på nogle områder af livet og samtidig også opleve sig som robust og stærk?

Svaret på dette spørgsmål er naturligvis JA, og via udsagn fra de 25 medvirkende skal vi dykke ned i, hvordan ungdomslivet opleves i 2020'erne, hvilke strategier de bruger i forhold til at håndtere de modsætninger de oplever, og hvilke forventninger de har til de ”sekundære” voksne, de møder i forbindelse med deres ungdomsuddannelse.

Forespørg: Søren Østergaard ”Jeg synes, at jeg har alt for mange ting i hovedet!

Søren Østergaard foredrag: De vigtigste influencere er faktisk ikke influencere

– perspektiver på unge, hverdagsliv og identitetsdannelse

I dette foredrag er der fokus på at forstå, hvilken betydning de ændrede rammebetingelser har for unges arbejde med at finde svar på de evige ungdomsspørgsmål: ”Hvem er jeg”? ”Hvad skal jeg”? ”Hvem skal jeg det sammen med”? Og hvad betyder det, at svarene på disse spørgsmål skal findes sammen med jævnaldrende venner, der er lige så kloge/”dumme” som en selv, samt ”livsaktive” forældre, der i nogen grad selv går og tumler med de samme spørgsmål? Hvilken rolle spiller såkaldte ”influencere” i forhold til unges arbejde med deres identitet? Og hvilken betydning har de organiserede fritidsaktiviteter som idræt, musik og spejder? Bliver de unge til noget, mens man deltager i aktiviteter, og er det primært i fritidslivet, at de oplever ”frirum”, eller er der også andre vigtige pauser i deres liv?


Der er nogle af de spørgsmål, der sættes fokus på i foredraget, som baserer sig på interviews og en spørgeskemaundersøgelse blandt 2100+ elever i 7.-9. klasse foretaget i november 2024. En undersøgelse, der i øvrigt klart modbeviser, at ”influencere” er de vigtigste inspirationskilder i unges liv! Her skal vi kigge i en helt anden retning, men hvilken? Det er noget, vi vil dykke ned i i forbindelse med oplægget!

Forespørg: Søren Østergaard De vigtigste influencere er faktisk ikke influencere

Søren Østergaard foredrag: ”De opfører sig pænt, men de siger, at de ikke har det ikke har det særligt godt”

– Et oplæg med fokus på unges trivsel og robusthed

Danske unge spiser stadig sundere, fester mindre, er mindre kriminelle, gør sjældent ”oprør”, og udfører i vid udstrækning det, de bliver bedt om! Samtidig viser en række undersøgelser også, at unge oplever, at deres trivsel er under pres – de er stadig mere kropsutilfredse, mere ensomme, går til psykolog, sover mindre, bruger mere medicin, oplever sig stadig mere stressede osv. Udtrykt i overskriftsform opfører det store flertal af danske unge sig rigtig pænt, MEN en ret stor gruppe oplever, at de ikke har det særlig godt!

I oplægget vil der være fokus på at identificere de faktorer, der har betydning for, at danske unge oplever, at deres trivsel er truet, herunder betydningen af den ”offentlige” italesættelse af trivsel. Vi skal også kigge på, hvad der skal til for at udvikle robuste og livsduelige unge. Herunder et særligt fokus på, hvad der kendetegner de voksne, som har en direkte betydning for, at børn og unge udvikler en ”robusthed”, der gør, at de har mod på at give sig i kast med ungdomslivet. En central pointe i oplægget vil være, hvordan vi som ”voksne” – på en brugbar og konstruktiv måde – kan være med til at italesætte, at de transitioner, som er helt naturlige i overgangen til ungdomslivet – opbrud, det at blive valgt fra, ”identitetsforvirring” m.v. – ikke er identisk med mistrivsel. Men netop er transitioner, der – selvom det kan føles som verdens undergang – for de fleste er forbigående og dermed sjældent livstruende!

Forespørg: Søren Østergaard ”De opfører sig pænt, men de siger, at de ikke har det ikke har det særligt godt”

Søren Østergaard foredrag: Der sker hele tiden noget. Det gør der bare ...

– ind i hovedet på Generation Alpha

Med jævne mellemrum er der begivenheder, der kan betegnes som ”gamechangers”, forstået som hændelser eller opfindelser, der meget håndgribeligt og helt grundlæggende ændrer præmisserne for vores liv som mennesker. En sådan hændelse skete i San Fransisco i 2007, da Steve Jobs præsenterede den første iPhone – og i den forbindelse påstod, at den ville ændre verden. Han fik i dén grad ret!

For de børn og unge, der er født efter 2007 – ”Generation Alpha” – har lanceringen af iPhonen været ”generationsdefinerende”. De har fået en iPad i hånden, før de kunne tale, og skærmene – i mange forskellige versioner – er altid ved eller i hånden. I 2009 lancerede FB en ”like”-funktion, og i 2010 kom den første iPhone med frontvendt kamera, som gjorde det nemmere at kommunikere med ens netværk – og resten af verden! Men hvad betyder de ændrede rammebetingelser i forhold til f.eks. deres evne til at indgå i fællesskaber, værdier, drømme og forventninger til voksne?

Med afsæt i en undersøgelse foretaget blandt 1100 elever i 3.-6. klasse, samt deres forældre, er ambitionen med foredraget, at vi sammen kommer ind hovedet på en generation af piger og drenge, der på en del områder vokser op under helt anderledes rammebetingelser end de ”voksne”, som de møder i deres hverdag.

Vi skal også se på de voksnes funktion i Generation Alphas liv. For såvel hverdagen som store spørgsmål i livet kalder stadig på følgeskab og modspil af nysgerrige voksne, der er nogenlunde opdaterede på, hvad der er på spil, når man er 11-12 år gammel. Det kræver voksne, der - selvom de med jævne mellemrum oplever at ”være helt væk” – alligevel tør være nysgerrige og spørgende i forhold til arenaer og temaer, hvor de ikke umiddelbart er på hjemmebane. Det er denne proaktive nysgerrighed, som foredraget udfordrer til – og giver bud på, hvordan den kan praktiseres, uden at det bliver ”akavet”!

Forespørg: Søren Østergaard Der sker hele tiden noget. Det gør der bare ...

Søren Østergaard foredrag: ”Fra 1.division til Superliga på 6 uger”

– gymnasie liv i en tid hvor det er vigtigere at bestå end at forstå!

I overgangen fra grundskolen til gymnasiet oplever eleverne markante ændringer. De får flere lektier & afleveringer, og andelen der har fritidsarbejde fordobles. Mange får også længere transporttid, og mødet med gymnasiet er også mødet med en festkultur, som de færreste er i ”form” til. Endelig forsvinder forældrene i nogen grad ud af ”ligningen”, og eleverne oplever en høj grad af selvansvar i forhold til at lykkes såvel fagligt som socialt. Man kan godt forstå, at en del af dem oplever det som en udfordrende overgang!

Med udgangspunkt i undersøgelsen ”Man skal være en succes”, som baserer sig på svar fra ca. 2000 elever fra STX og HHX, samt et følgestudie af 25 unge i alderen 15-21, vil der i oplægget blive introduceret til elevernes perspektiver på undervisning, fester, venner, forældre, trivsel, fritid og fremtidsforventninger.

Et centralt fokus i oplægget er, hvordan vi kan italesætte de flertalsmisforståelser, der for mange er en drænende følgesvend i mødet med de gymnasiale uddannelser:

"JEG føler mig usikker i forhold til at skulle agere på nye arenaer, mens de andre ser ud til at have helt styr på det! De virker ikke utrygge i forhold til de øgede faglige krav, festkultur og alt det andet der følger med i overgangen til gymnasiet!"

Og virkeligheden er selvfølgelig anderledes, men hvordan kan vi italesætte det på en konstruktiv måde, der gør, at en større andel af eleverne får en lidt mere afslappet tilgang til det at begynde på en ungdomsuddannelse?

Oplægget kan målrettes mod såvel elever som undervisere på de gymnasiale uddannelser, samt som oplæg i forbindelse med forældremødet på 1. år.

Forespørg: Søren Østergaard ”Fra 1.division til Superliga på 6 uger”

Søren Østergaard foredrag: ”De er ordentligt zyge”

– velkommen til generation Z på arbejdsmarkedet

Hvorfor tager yngre medarbejdere ikke selvstændige initiativer, og hvad skal der til for at motivere dem til at tage ansvar i hverdagen? Hvad er årsagen til, at de har højere sygefravær end ældre medarbejdere? Er det fordi, de er mere syge, eller er der andre faktorer på spil? Hvilke arbejdspladser og hvilke former for ledelse efterspørger de? Hvordan får man dem til at samarbejde med medarbejdere, der har været i virksomheden længere? Hvorfor vil det store flertal – i udgangspunktet – ikke være ledere?

Med afsæt i en introduktion til de generelle kendetegn for Generation Z vil der i oplægget være bud på, hvordan man som en virksomhed kan rumme såvel elever som nye yngre medarbejdere. Unge, der ofte har helt andre forventninger til arbejdslivet, end de medarbejdere der har arbejdet i virksomheden gennem længere tid? Og bud på, hvordan man skaber en virksomhedskultur, hvor generationerne gensidigt udfordrer og udvikler hinanden.

En central pointe i oplægget er, at det ikke handler om at ”fastholde Generation Z”. Men i højere grad om at udvikle arbejdspladser, hvor de oplever at udvikle sig fagligt, samtidig med at de bliver klogere på sig selv, livet og verden.

Forespørg: Søren Østergaard ”De er ordentligt zyge”

Søren Østergaard foredrag: Ildsjæl er ikke noget man er – det er noget man bliver…….hvis man bliver spurgt!

– et oplæg med fokus på frivillighed der holder i mødet med foreningsvirkeligheden

Vi genkender dem, når vi møder dem. Ildsjælene….. Dem der står på halgulvet, ude på banerne og sidder i bestyrelserne. Dem som får ”foreningssystemet” til at løbe rundt i små som store foreninger. Men hvem er de - de der frivillige ildsjæle? Hvad er det, der motiverer dem? Hvad kan vi lære af dem, og hvordan får vi tiltrukket næste generation af ildsjæle og alle de andre typer af frivillige, der er brug for en forening?

I efteråret 2024 blev 12 foreningsledere interviewet af Center for Ungdomsstudier omkring deres indgang til frivilligt arbejde. De fleste var udnævnt af specialforbund, og flere af dem havde fået udmærkelser for deres frivillige engagement. Det vigtigste formål med projektet var at undersøge, om der er noget i disse 12 ildsjæles beretninger, som kan hjælpe nutidens foreningsledere i deres praksis for at få flere frivillige. Kan frivillighed sættes på formel?

Til dette er svaret ja – det kan det, men det kræver en kultur, struktur og prioriteter, der understøtter frivilligheden.

Det svar efterlader allerede en del foreningsledere med en vis træthed, fordi vores virkelighed jo ofte er, at vi allerede er overbebyrdede af de mange andre opgaver, som foreningsledelse indebærer.

Oplægsholderne er begge erfarne aktive foreningsledere, og i oplægget er der fokus på, at vi sammen udvikler en praktisk tilgang til frivillighed – altså noget vi konkret kan gå i gang med på mandag!

I oplægget vil vi tage afsæt i følgende findings med fra undersøgelsen af ”ildsjæle”:

  • At den mest betydende faktor er, at de bliver spurgt!
  • At det sjældent er noget, de har planlagt

  • At dem der pt. udfordrer vores praksis og kultur, måske også er dem, der om nogle få
    år, prioriterer at bruge tid og ressourcer på at stå i spidsen for den lokale forening?

  • At frivillighed ikke kan sættes på formel, og det ikke er til at sige, hvem der bliver
    fremtidens ildsjæle?

Med afsæt i dette udvikler vi sammen med jer et bud på, hvordan I som forening - med de ressourcer og kompetencer I har til rådighed - kan oprette en kultur og struktur, hvor I er meget mere proaktive og systematiske i jeres bestræbelser på at invitere ”alle” ind i fællesskabet? Måske særligt overfor unge- og forældremålgruppen, som målt på antal er det måske største (uudnyttede) potentiale?

Oplægget afvikles i samarbejde med Lene Karsbæk, kandidat i idræt med erfaring fra Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune, og som udviklingschef i Dansk Håndbold. Hun er pt. forperson i FIF Håndbold og sidder i bestyrelsen for Frederiksberg Idrætsunion.

forespørg: Søren Østergaard Ildsjæl er ikke noget man er – det er noget man bliver…….hvis man bliver spurgt!

Søren Østergaard foredrag: I gamle dage gik man til fodbold og spejder for at være sammen med sine venner - det gør man ikke mere!

- nye generationers forventninger til foreningslivet

Med udgangspunkt i en kort introduktion til aktuelle ungdomskulturelle strømninger og en række undersøgelser omkring det frivillige B&U-arbejde, fokuseres der i foredraget på, hvad der får børn og unge til henholdsvis at melde sig ind og ud af frivillige organisationer. Foredraget præsenterer de unges forventninger til trænere, ledere, aktiviteter m.v., og hvordan man kommer i gang med konkrete fornyelsesprocesser i det frivillige B&U-arbejde. Og det indeholder med garanti ingen lette svar.

Et vigtigt fokusområde i oplægget er, at foreningslivet repræsenterer en af stadig færre såkaldte ”analoge arenaer” i børn og unges liv. En arena hvor man til en vis grad skal lære alt det, som vi ”voksne” i gamle dage lærte på gaden. Altså det at indgå relationer, blive udfordret, blive dygtig til noget m.v.

Hvordan bliver vi mere ambitiøse på det analoge fællesskabs vegne, og hvordan bruger vi det i vores branding, at foreningsliv ikke ”bare” handler om aktiviteten, men også om at spille børn og unge gode til andre områder i livet?

Forespørg på foredrag: Søren Østergaard I gamle dage gik man til fodbold og spejder for at være sammen med sine venner - det gør man ikke mere!

Kundeanmeldelser

4 ud af 5

Det var så spot on; Søren kontaktede mig samme formiddag, og det var tydeligt i oplægget, at han havde forstået, hvad vi var for en institution, og hvad vores opgave generelt er. Det passede virkelig godt ind i vores udfordringer/opgaver.

5 ud af 5

Et meget vedkommende og up-to-date foredrag.

4 ud af 5

Et super foredrag tilrettet vores ønsker og meget relevant for alle deltagere.

5 ud af 5

Humoristisk og med gode eksempler.

5 ud af 5

Fantastisk og vedkommende foredrag formidlet af en virkelig dygtig foredragsholder, der formår at bruge sig selv og en enorm datamængde, som gør at han rammer bredt hos publikum.

4 ud af 5

Sørens indlæg og kontakt med publikum såvel de unge som pædagoger og foreningsfolk var super godt. Det var en fornøjelse at have Søren med i vores 3-timers program om børneliv 2.0.

5 ud af 5

Et spændende foredrag som satte livet som vejledere i perspektiv. Hvordan rummer vi bedre den nye generation - er vi andre blevet for gamle eller kan vi drage nytte af hinanden. Søren Østergaard er god til at sætte tingene i perspektiv.

5 ud af 5

Et meget veldokumenteret og inspirerende foredrag, formidlet med humor og engagement. Søren er et dejligt menneske, som udviser interesse for det sted, han kun skal opholde sig få timer - formår at skabe en god kontakt til tilhørerne. Flot.

5 ud af 5

Søren satte rigtig mange gode spor den anden dag på Efterskoleforeningens årlige Vejlederkonference, som var en tirsdag morgen kl. 9.15 og en time frem. Sørens foredrag var sprudlende og nærværende. Det bandt faktisk indslagene fra 1. konferencedag sammen så flot at man skulle tro, at Søren havde været en flue på væggen. Som én tilhører sagde: vi jyder kan være lidt ”høhø” overfor en ”københavner”, og så oveni købet én der speedsnakker, MEN Søren tog os alle MED STORM. FLOT.

5 ud af 5

Suveræn og meget inspirerende.

5 ud af 5

Et meget seriøst og informativt oplæg!

5 ud af 5

Relevant og nærværende.

5 ud af 5

God til at ramme en forskelligartet målgruppe. Klart budskab. God til at formulere sig.

5 ud af 5

Super skarp og god til at formidle.

5 ud af 5

Det var et fantastisk oplæg. Søren var meget levende (kom ud over “kanten” til de som hørte oplægget), nuanceret og fantastisk til at ramme det tema, som var aktuelt for os at vide mere om. Oplægget bar præg af et stort fagligt grundlag, interesse og erfaring. Kun positive roser.

5 ud af 5

Et rigtig godt inspirerende og underholdende oplæg

5 ud af 5

Søren leverede et superinspirerende og veltilpasset foredrag om Generation Z og Y.

5 ud af 5

Søren Østergaard var rigtig god til at indrage de lokale problematikker og målrette foredraget/debatten derhen hvor det gav rigtig god mening. Han udnyttede sin store baggrundsviden til at afdække rigtig mange problematikker og sætte gang i en givtig og fremadrettet debat. Deltagerne blev faktisk meget berigede og lidt glade i låget, selvom det var et fyraftensarrangement efter en lang arbejdsdag.

5 ud af 5

Fantastisk fleksibilitet og kendskab til publikum.

4 ud af 5

Meget relevant emne, og fantastisk dygtig foredragsholder.

5 ud af 5

Fin og hurtig service.

5 ud af 5

Søren kom tidlig til skolen for at fornemme skolens elever og undervisningsmiljø mm - tydelig at mærke i det efterfølgende foredrag.

4 ud af 5

Søren Østergaard holdt et fremragende oplæg, hvor kan tegnede et godt og nuanceret billede af nutidens unge. Et billede, som vi kan bruge i vores daglige møde med de unge og som afsæt for at forstå dem bedre.

5 ud af 5

Vi var glade for at det lykkes at skabe en rigtig god dialog. Mange forældre udtalte sig særdeles positivt om foredraget.

4 ud af 5

Stor ros til Søren Østergaard, som gav os et fantastisk foredrag, som vi også måtte være med til at give input til. Han var meget lydhør over for vores ønsker til fokus, og det jeg som en stor fordel.

5 ud af 5

Levende og involverende foredrag

5 ud af 5

God til at engagere folk i salen, særligt involvering af de unge mennesker som deltog - dem trak han ind som eksperter på området - det fungerede rigtig godt. De unge følte ham gik i øjenhøjde med dem - og kunne forstå deres verden.

5 ud af 5

I forbindelse med det interne arrangement (2 dage), som oplægget var en del af, er der udarbejdet en intern evaluering. Mht. oplægget er der målt på om oplægget gav/var: fagligt udbytte, inspirerende, afvekslende, relevant for funktion, øget forståelse for elevgruppen og om pointerne kunne bruges i arbejdet med elever/kursister. Resultat var at fra 90-98% af besvarelserne lå i kategorierne 'enig' eller 'meget enig' (de to bedste kategorier). Så stor tilfredshed.

5 ud af 5

Søren har ny og relevant viden om de unge lige nu. Han evner at sætte sin forskning i spil i et inspirerende foredrag, der på en venlig og humoristisk måde får fokus på de voksnes som rollemodeller og fokus på det ansvar for de rum vi skaber til de unge, at blive voksne i.

5 ud af 5

Østergaard er en blændende foredragsholder. Han er i den grad i stand til at fange de unge ind. Han er i øjenhøjde med dem og kan varmt anbefales!

5 ud af 5

Utrolig vedkommende og aktuelt foredrag med en meget oplagt foredragsholder. God interaktion med publikum.

4 ud af 5

FANTASTISK formidling og indhold

5 ud af 5

Søren er en fantastisk formidler- Han er vidende og underholdende.

5 ud af 5

Fantastisk levende og vedkommende.

5 ud af 5

Meget interessant og underholdende foredrag. Det var tydeligt, at Søren har en stor viden inden for ungdomskulturen.

5 ud af 5

God dialog med Søren om indholdet og absolut relevant og nærværende for målgruppen.

5 ud af 5

Søren og ungepanelet spillede rigtig godt sammen. God dynamik. Deltagerne har rost oplægget.

5 ud af 5

Vi lavede et dobbeltarrangement med Søren, hvor han holdt foredrag for hele vores udskoling og deres lærere om eftermiddagen og for deres forældre om aftenen. Søren, 680 elever, 40 lærere i en hal - noget af en opgave, og han løste den flot! Han er en dygtig formidler og har et superrelevant budskab til både elever og de voksne omkring dem, og han er god til at underbygge sine iagttagelser og anbefalinger med relevant forskning på en kompetent og troværdig måde.

5 ud af 5

Søren Østergaard var indlevende og energisk. Et oplæg man ikke kunne undgå at blive revet med af.

5 ud af 5

Søren var bare rigtig god - super inspirerende og god til at rumme alle de spørgsmål der var

5 ud af 5

Søren leverede et spændende, givende og brugbart foredrag til vores elever, forældre og personale. Med humor og alvor fik vi forskellige perspektiver på ungdomsliv, trivsel og digital dannelse i en præstationskultur!

5 ud af 5

Søren har fået mange fine tilbagemeldinger på hans foredrag og det var fint målrettet vores ønske. Gruppen var blandet af mange forskellige faggrupper.

5 ud af 5

Vi havde en kort men fyldestgørende dialog op til afholdelse af arrangementet. Søren var levende og meget opmærksom på, hvilket publikum han havde og var en ressource i forhold til sparring og afstikkere i lyset af publikums viden og interesse.

5 ud af 5

Vi var meget oplyste, inspirerede og begejstrede over Sørens foredrag. Jeg(forstander) brugte flere af pointerne i min velkomsttale til den nye årgang for elever og forældre. Vi kunne sagtens have hørt på ham længere.

5 ud af 5

Foredraget var særdeles relevant og vedkommende for begge skolers medarbejdere.

5 ud af 5

Det var særdeles inspirerende takket være en god dialog med Søren inden mødet.

4 ud af 5

Søren er så god til at tilpasse sit oplæg til målgruppen og fornemme i rummet, hvad der også giver mening.

5 ud af 5

Søren var fuldstændig fantastisk og meget nem at samarbejde med. Han gjorde oplægget vedkommende og tilpassede det til arrangementet og de deltagere der sad i salen. En perfekt afslutning på vores dag.

5 ud af 5

Super spændende, meget underholdende, godt formidlet

5 ud af 5

Inspirerende og oplysende foredrag om relationer mellem voksne og børn og unge i klubber.

4 ud af 5

Med afsæt i et foregående møde ramte Søren Østergaard meget præcist ned i de forventninger og hensigter, vi havde for hans oplæg. Det gav os meget at arbejde med efterfølgende.

4 ud af 5

Godt vedkommende foredrag

5 ud af 5

Skarp, underholdende og relevant!

4 ud af 5

Søren Østergaard er fantastisk. Søren har et stort indblik i børne- og ungeområdet, han er klar i mælet, underholdende i sin form. Når Søren taler, har han alle med.

5 ud af 5

Det var et rigtig godt foredrag med Søren Østergård som omhandlede Generation Z. Der var lige del af humor og alvor, og Søren formåede at gøre oplægget relevant for vores skole, samt synet på de unge elever vi har på skolen. Det var virkelig godt.

5 ud af 5

Meget inspirerende. Formåede at nå ud til alle og det var godt med fokus på hvad vi kunne gøre også. Helt spontane reaktioner på dagen - “vi er flyvende” - “Det giver så god mening”.

5 ud af 5

Søren leverede et solidt foredrag omhandlende emner der er relevante for vores daglige arbejde. Søren fik på kort tid involveret hele personalegruppen med dialog og refleksioner. Generelt var det godt oplæg.

5 ud af 5

Søren var god til at få budskaberne rettet mod de unge og få inddraget de fokuspunkter vi som opdragsholdere havde bedt om. Derudover anvendte han vores lokale data som reference ind i hans forskningsmæssige budskaber

5 ud af 5

Meget relevant, super nærværende.

5 ud af 5

Søren er super nærværende og engageret og han er fantastisk til at indrage de ellers lidt “sky” elever.

5 ud af 5

Søren levere energisk og kompetent, et statistisk underbygget blik på ungdomslivet. Han kommer med klare pointer som er god basis for drøftelse af nye strategier og tilgang

5 ud af 5

Det var et interessant og relevant oplæg. Søren Østergaard er en god formidler.

5 ud af 5

Det var meget brugbart og relevant for os - Søren var god til at formidle det nyeste viden til os. Og inddrage medarbejderne - det havde en rigtig god virkning

5 ud af 5

Super godt foredrag. Inspirerende, oplysende og nærværende for alle medarbejdere på efterskolen. Vi vil bestemt bruge Søren i anden sammenhæng. Fx til forældre og elever.

5 ud af 5

Søren var meget inspirerende og skabte som den første oplægsholder på konferencen en fantastisk god stemning, hvor deltagerne oplevede at være medinddraget. Som direkte konsekvens heraf var deltagerne aktive spørgere den restende del af konferencen. Sørens oplæg var relevant og på en fagligt højt niveau.

5 ud af 5

Virkelig godt! Flot målrettet til os. Både informativt og underholdende.

4 ud af 5

Godt og velstruktureret foredrag med god inddragelse af tilhørerne.

4 ud af 5

Professionelt og tilpasset vores målgruppe

5 ud af 5

Det var rigtig godt :)

5 ud af 5

God og inspirerende og levede helt op til forventningerne.

5 ud af 5

Det var et super godt foredrag, hvor Søren kom godt i dialog med de deltagende elever og især forældre.

5 ud af 5

Søren er en engageret underviser. Det var et foredrag, der blev holdt for en bred skare fra foreningslivet, og Søren havde inden sat sig ind i, fra hvilke foreninger deltagerne kom. Det var super og gjorde at alle følte sig set og hørt.

5 ud af 5

God optakt, afvikling og efterbehandling!

5 ud af 5

Engageret oplægsholder og god inspiration til hele EUD-lærergruppen!

5 ud af 5

Meget lærerigt og fakta leveret med humor

5 ud af 5

Søren Østergaard formår at levere et oplæg som er indlevende og inddragende. Han fortæller levende om nogle meget tankevækkende dilemmaer.

5 ud af 5

Vanvittigt interessant og høj aktuel viden om ungdomskulturen

5 ud af 5

Et vigtigt foredrag for at få et dybere indblik i, hvordan det står til med trivslen hos de unge mennesker.

4 ud af 5

Søren er en blændende formidler og er super bevidst om sin målgruppe.

5 ud af 5

Dygtig oplægs holder og formidler med gode pointer og humor.

Bedømt 4.83/5 baseret på 80 kundeanmeldelser

Søren Østergaard

Et knivskarpt og professionelt billede af nutidens børn og unge

Søren Østergaard har skrevet en lang række bøger omkring børn og unge – hvoraf kan nævnes ”Unge i en præstationskultur” (2016), ”Jagten på frirum – Perspektiver på unge, hverdagsliv og fællesskaber (2022), ”Der sker hele tiden noget – det gør der bare!” – en undersøgelse med fokus på Generation Alpha, fritid, forældre og fællesskab (2021), samt ”Jeg synes jeg har alt for mange ting i hovedet”-perspektiver på ungdomslivet i spændingsfeltet imellem at være ”unik” og samtidig helt normal”(2024).

Søren Østergaard er uddannet inden for samfundsvidenskab og teologi og har en ph.d.-grad i teologi fra Københavns Universitet om forandring i spændingsfeltet mellem tradition og kontekst. Derudover er han udviklingschef på Center for Ungdomsstudier (CUR).

Book en foredragsholder til jeres næste event der kombinerer lærerige undersøgelser og fakta med en høj grad af underholdning!

Send en uforpligtende forspørgsel på Søren Østergaard

Brug for hjælp?

Telefon: 35 11 21 31

E-mail: kontakt@athenas.dk