Hvilken form for pædagogik skal man anvende til personer, der har funktionsnedsættelse i hjernen, når den “almindelige pædagogiks håndtag” ikke virker? Neuropædagogikken har de bedste svar og muligheder.
Med afsæt i en letforståelig, positiv og uforglemmelig gennemgang af, hvordan hjernen er opbygget og fungerer, introducerer Peter Thybo neuropædagogikkens hvad, hvorfor og hvordan.
- Hvad er neuropædagogik – og hvorfor arbejde med en pædagogisk praksis på hjernens præmisser?
- Hjernens funktion og eksempler på dysfunktioner i et neuropædagogisk perspektiv.
- Hvordan arbejder man med neuropædagogik i praksis?
Formålet med neuropædagogik er at fremme lære- og udviklingsprocesser, der nedsætter konflikter og nederlag samt fremmer mestring af hverdagslivet, livsduelighed og øger forudsætninger for at indgå i fællesskaber. Med neuropædagogik anlægges en neurovidenskabelig tilgang til pædagogik, som medtænker hjernens funktion og betydning for eksempel læring, udvikling, hukommelse, selvkontrol, planlægning, adfærd m.v.
Peter Thybo kommer ind på, hvordan forskellige typer af funktionsnedsættelser påvirker hjernens arbejde (for eksempel ADHD, autismespektrumforstyrrelser, frontallapsskader, apopleksi, demenssygdomme), og hvordan man med neuropædagogik kan kompensere for vanskeligheder samt udnytte de ”åbne veje” i hjernen til succesoplevelser. Foredraget er krydret med spændende anekdoter fra hjernens verden, som Peter Thybo har oplevet gennem sine mange års arbejde med genoptræning og rehabilitering af mennesker som har medfødte eller erhvervede hjerneskader.
Peter Thybo har været med til at udvikle neuropædagogikken i Danmark gennem de sidste 30 år. Han har skrevet den anmelderroste grundbog ”Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring” som blandt andet Social- og Boligstyrelsen refererer til, og som er grundbog på flere uddannelser, blandt andet diplommoduler i neuropædagogik og rehabilitering, som Peter Thybo er med til at udvikle og underviser på.