Hver gang I åbner en browser eller benytter jeres mobiltelefon, bliver I hvirvlet ud i en verden af digitale services, som høster jeres data, manipulerer med jeres valg, og trænger dybt ind i jeres hjerne for at få jer til at klikke på lidt flere annoncer. Store tech-virksomheder som Google, Facebook og Amazon har i mange år haft frit spil til at designe løsninger, som udadtil har været teknologiske vidundere, men som under overfladen har brugt digitale teknologier til at udnytte menneskelige svagheder.
Konsekvenserne har vist sig at være digital afhængighed, fake news, filterbobler, monopolmarkeder, svækket innovationskraft, datamisbrug, overvågning og automatiseret racisme og kvindehad. Vi har brug for et nyt paradigme for vores digitale verden, og det handler ikke kun om de store teknologivirksomheder. Det handler om, hvordan virksomheder generelt designer digitale produkter. Derfor har vi behov for en ny etisk tilgang til digitalt design – både hos den lille startup såvel som de store virksomheder og ikke mindst i den offentlige sektor.
Men hvordan laver man etisk digitalt design?
Det får I svaret på i dette foredrag, som også kan udvides til workshop. Peter Svarre har arbejdet et år sammen med Dansk Design Center på at udvikle redskabet "Det Digitale Etikkompas", som netop hjælper virksomheder med at tænke etik ind i deres digitale løsninger. Dertil har han skrevet bogen "Digital Etik - Hvordan designer vi en mere ansvarlig digital verden?", der netop tager fat på emnet. Foredraget/workshoppen tilpasses efter jeres behov og ønsker. I kan vælge at booke et foredrag af 60 minutters varighed, der handler om, hvorfor digital designetik er vigtigt, og hvordan man kan begynde at arbejde med det. I kan også booke en halvdagsworkshop, hvor I lokaliserer etiske udfordringer i jeres egne produkter og finder løsninger - eller booke en workshop, hvor I først lærer at tale om og forstå digital designetik og derefter vender blikket mod jeres egne digitale produkter og finder udfordringer og løsninger.