Laila har været ansat som ekstern lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og Aarhus Universitet, men er oprindeligt uddannet som lærer og arbejdede i en årrække i den almene folkeskole samt i forskellige københavnske skole- og dagbehandlingstilbud, inden hun videreuddannede sig. I sin formidling lægger Laila blandt andet vægt på, hvordan vores egne (for)forståelser af de unge, som ”den gode elev”, ”ballademageren” og andre elevkategorier er med til at skabe dét, vi får øje på, og kan have en ekskluderende og/eller diskriminerende slagside for de unge, ligesom hun kommer med bud på, hvordan man som professionel kan arbejde med denne viden i praksis.
Laila har flere års erfaring med undervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet, med udarbejdelse og gennemførelse af foredrag, oplæg, workshops og kurser for praktikere og professionelle i blandt andet skoler, daginstitutioner og i kommunalt regi.
Lailas forskning har udmøntet sig i udgivelsen af en række publikationer inden for ungdomsliv, børn og unge på kanten af skole/uddannelse/samfund samt unges identitetsskabelse i og på tværs af skole/uddannelse og fritid, herunder ikke mindst i bogen “Det ved vi om – børn, unge og etnicitet i skolen”, samt bogen ”Kort & Godt om Unge og stress”. Herudover har hun udgivet bogen “Farvede Forventninger”, der handler om, hvordan minoritetsetniske børn oplever uligheder i undervisningen og i livet, og hvordan lærere kan gøre en forskel for netop disse børn.
De aktuelle og inspirerende foredrag med Laila tager afsæt i en række emner og problemstillinger, såsom: Unge og stress, udsatte og marginaliserede unge, overskridelse af marginalisering, inklusion, skolemodstand og uddannelsesresiliens, betydningen af lærer-elev relationer, diskrimination, etnicitet, og læring.
Book Laila til et foredrag, hvis I ønsker indsigt i hendes skarpe iagttagelser og forskningsfund. Foredrag og workshops kan vinkles til den gruppe af unge og de problematikker, som I ønsker at få sat fokus på og vide mere om.