Undersøgelser viser, at op mod 29 % af alle ansatte har en hverdag med mange stresssymptomer. Stresssymptomerne gør, at medarbejderne ikke er i stand til at koncentrere sig og opretholde høj kvalitet i deres arbejde, dette går i høj grad ud over trivslen på kontoret, samt produktiviteten på arbejdspladsen.
Forskningen viser, at mindre stress og gode præstationer kommer af søvn og trivsel. Derfor er det vigtig at medarbejderne og ledelsen får en viden og bevidsthed om, hvad de kan gøre for at skabe de bedst mulige betingelser for trivsel og mentalt overskud på arbejdspladsen, samt få viden om, hvordan de skal forebygge og håndtere lettere stress. Helle Alsted vil i dette oplæg give medarbejderne og lederne konkrete værktøjer til, hvordan de kan genkende stresssignalerne, samt hvordan de skal håndtere den stress, som de selv eller en kollega oplever og derigennem sikre den mentale sundhed, trivslen og de gode præstationer.
Helle Alsted har en kandidatgrad i pædagogisk psykologi og er specialiseret inden for stress, søvn, trivsel og relationer. Hun er stress- og trivselsrådgiver, underviser, samt forfatter til blandt andet bogen ”Sov dig til et bedre liv. Den lille bog, der gør en stor forskel”. Helle Alsteds oplæg er baseret på hendes erfaringer fra arbejdsmarkedet, hendes erfaringer med personlige samtaler, samt hendes store teoretiske viden.