Gå til primært indhold Gå til footeren

Anna Fenger Schefte

Journalist og forfatter

Send en uforpligtende forspørgsel på Anna Fenger Schefte

Eller ring

35 11 21 31

Et foredrag med Anna Fenger Schefte giver jer:

  • Konkrete råd og anbefalinger: Hvordan kan virksomheder skridt for skridt integrere klimaet som en vigtig del af forretningen, og hvordan kan forbrugeren tænke klimaet ind i sit hverdagsliv?
  • Et nuanceret og skarpt blik på en af de vigtigste samfundstendenser lige nu – Klimaet
  • En veldokumenteret viden om de vigtigste klimatrends, udvikling og fakta

Klima og bæredygtighed er på dagsordenen både i virksomheder, hos den enkelte forbruger og på politisk niveau. Hvordan kommer vi i gang med den grønne omstilling, og hvordan klimasikrer vi vores forbrug? Det er en proces, vi kan sætte i gang hver især. Det er også en proces, hvor flere virksomheder går forrest som gode eksempler på den grønne og bæredygtige tilgang. Den omstilling er netop i fokus i Anna Fenger Scheftes foredrag. Med afsæt i den nyeste viden, velvalgte cases og konkrete anbefalinger fortæller hun, hvordan forbrugerne og virksomhederne kan gå klimavejen.

Læs den fulde profil: Anna Fenger Schefte

Send en uforpligtende forspørgsel på Anna Fenger Schefte

Foredrag

Anna Fenger Schefte foredrag: Klima - det nye krav til virksomheder

Klima og CO2-reduktioner er blevet vilkår, som virksomheder i dag skal og må forholde sig til – og det er i høj grad en dagsorden, som inden for få år kun vil komme til at fylde endnu mere for dansk erhvervsliv, hvis man kigger på nationale klimamålsætninger, klimapartnerskaber og de internationale politiske aftaler, som Danmark har forpligtet sig til.

Flere store danske og internationale virksomheder og organisationer arbejder allerede i dag med klima og CO2-reduktioner som en vigtig og integreret del af deres vækst, strategier og udvikling. Også politisk er der et voksende fokus på at skubbe på for at hjælpe danske organisationer med en grøn omstilling.

Men hvordan påvirker hele klimadagsordenen de danske virksomheder og organisationer? Hvorfor skal man overhovedet tænke klimaet ind? Hvordan kommer man som organisation i gang med den grønne omstilling, og hvad er de vigtigste første skridt? Hvor er politikerne på vej hen, hvad er nye forbrugerforventninger, hvilke virksomheder rykker på den dagsorden i dag, og hvad er deres erfaringer, og hvordan ser den teknologiske udvikling ud? Og endeligt hvilke store muligheder ligger der i at rykke på den dagsorden?

Det er nogle af de vigtige spørgsmål, som Anna i dette foredrag giver svar på. Hun fortæller med afsæt i bogen "Klimaklar virksomhed - guide til succesfuld klimaomstilling" om, hvorfor virksomheder og organisationer skal- og bør komme ind i klimakampen, og peger på en lang række af de mange nye vækstmuligheder, som den grønne omstilling åbner for og kommer med en række konkrete anbefalinger til og eksempler på, hvordan man griber det an i praksis.

Forespørg: Anna Fenger Schefte Klima - det nye krav til virksomheder

Anna Fenger Schefte foredrag: Den klimabevidste forbruger

Interessen blandt danskerne for klimaet er de seneste år steget eksplosivt. I dag siger ¾ af danskerne, at de gerne selv vil ændre adfærd for at mindske deres eget CO2-aftryk.

Den voksende klimabevidsthed hos danskerne er i høj grad en af de helt store og vigtige forbrugertrends i dag. Flere og flere danskere vil gerne klimasikre deres forbrug og vil gerne shoppe, rejse, spise og leve med klimaet mere i baghovedet. Men hvad ligger der konkret i denne trend, hvem er den klimabevidste forbruger, hvad er det, den klimabevidste forbruger efterspørger, og hvilke muligheder ligger der for virksomheder i denne trend?

I foredraget om den klimabevidste forbruger går Anna bag om en af de største og mest skelsættende forbrugertrends i dag. Med afsæt i bogen "Klimaguiden – red verden lidt hver dag" fortæller Anna om, hvordan den klimabevidste forbruger i nutiden ser ud, hvad de efterspørger, hvor de er villige til at tænke klimaet ind, hvor det som forbruger stadig er svært, hvad de mangler, og hvilke markedsmuligheder, der ligger for virksomheder og organisationer i denne trend.

Forespørg: Anna Fenger Schefte Den klimabevidste forbruger

Anna Fenger Schefte foredrag: Sådan klimasikrer du dit forbrug

Kan man flyve til Thailand og stadigvæk være klimabevidst? Er gulvvarme skidt for klimaet? Giver det mening i det store nationale klimaregnskab at sortere bioaffald? Skal man skifte til et klimavenligt pensionsselskab? Og er det overhovedet forsvarligt at spise en god bøf i weekenden?

Klimakrisen er på alles læber, og stadig flere danskere vil gerne klimasikre deres rutiner og forbrug. Men hvordan gør man det? Mange oplever stor forvirring omkring, hvad en klimavenlig hverdag og et klimavenligt forbrug egentligt er, fordi det fyger rundt med nye undersøgelser og klimaråd, der peger i mange retninger, og halve sandheder i debatten.

Med afsæt i bogen "Klimaguiden - red verden lidt hver dag" fortæller Anna, hvordan man som forbruger kan klimasikre sit forbrug underbygget af de mest præcise tal og nyeste data.

Anna fortæller om, hvad vi selv kan gøre, og hvad der egentlig har størst effekt. Hun gennemgår alt, hvad der er relevant at vide inden for forskellige områder af vores forbrug, f.eks. hvad der er klimavenligt at spise, hvordan man kan klimasikre sin privatøkonomi, sine ferier og sit tøjforbrug, og hvordan man sikrer, at ens næste hobby er klimavenlig.

Forespørg: Anna Fenger Schefte Sådan klimasikrer du dit forbrug

Anna Fenger Schefte foredrag: Vi skal spise mindre af klimaet

Vi alle skal lære at spise, uden vi tærer på klimaet. Vi skal blive langt bedre til at have klimaet med i baghovedet, når vi fylder indkøbskurven i supermarkedet, når vi gransker udvalget på køleskabets hylder, og når vi står i køkkenet og laver mad.

Men hvordan gør vi det? Hvordan ser klimavenlig mad ud? Hvad er vigtigt at gøre og huske, når vi gerne vil klimasikre vores mad? Hvilke råvarer kan vi spise med god klimasamvittighed?

Det er netop de spørgsmål, som dette foredrag giver svar på. Ud fra kogebogen "Klimakogebogen" fortæller Anna om, hvordan man kan klimasikre sit madforbrug. Hun fortæller om den store madudfordring, fremlægger de fire absolut vigtigste klimadogmer, når det kommer til vores mad, og går i dybden med den nyeste viden og de nyeste facts omkring det aftryk, som vores mad sætter på klimaet.

Anna gør op med myterne og fortæller om, hvad der i et klimaperspektiv virkelig batter, og hvad vi skal spise mindre af, og hvad vi kan spise mængder af med god klimasamvittighed. Budskabet er ikke, at vi alle skal leve af biller og kål, men derimod at man kan komme et langt stykke ved at integrere klimaet i det mad, vi allerede spiser i dag - hvis man giver det et klimatwist.

Forespørg: Anna Fenger Schefte Vi skal spise mindre af klimaet

Anna Fenger Schefte

Klimaomstilling - set fra både virksomhedernes og forbrugernes perspektiv

Anna Fenger Schefte er en erfaren journalist, som skriver om klima for flere førende medier blandt andet for ugebrevet “Mandag Morgen” og det internationale magasin “Foresight”. Hun har tidligere arbejdet som fast journalist på Mandag Morgen, og i tænketanken “Sustainia” med speciale inden for klima og bæredygtighed. Anna har rettet sin opmærksomhed mod den klimapolitiske udvikling, erhvervslivet og omstillingen til grøn vækst.

Anna er derudover forfatter til bøgerne “Klimaklar Virksomhed - guide til succesfuld klimaomstilling”, “Klimaguiden - red verden lidt hver dag og Klimakogebogen” – den sidste i samarbejde med nogle af Danmarks førende kokke.

Så hvad enten I søger en foredragsholder, der kan bidrage med løsninger og forklaringer på klima og bæredygtighed, virksomhederne eller politik, så er Anna Fenger Schefte et sikkert valg at booke.

Send en uforpligtende forspørgsel på Anna Fenger Schefte

Brug for hjælp?

Telefon: 35 11 21 31

E-mail: kontakt@athenas.dk