Det er vigtigt at føle sig værdsat og elsket. At føle at man har betydning for andre, og at man kan gøre en forskel.
Børn med højt selvværd er trygge ved at møde verden og klarer udfordringer godt. De er selvstændige og modige, og kan søge hjælp på en konstruktiv måde, når livet er svært. Men højt selvværd kommer ikke af sig selv. Fundamentet dannes allerede i de første år, mens barnet gennemgår forskellige udviklingsfaser. Vores reaktioner på gråd, vrede og sorg er afgørende for hvordan barnet kommer til at opfatte sig selv, og andre fremover. Men det er lettere sagt end gjort, for hvordan bevarer vi roen, når barnet bliver helt hysterisk? Hvordan gør man, når barnet slet ikke vil høre efter?
Vi lever i et samfund, som kræver meget af den enkelte. Stress, depression, angst, adhd og autisme diagnosticeres som aldrig før. Det kræver særligt robuste børn, som kan mestre mange typer af skift og udfordringer hver eneste dag. Evnen til at håndtere stress og store følelser etableres allerede i de første måneder af barnets liv. Nærhed, tryghed, kram og tydelige, autentiske voksne er afgørende. Desværre forveksles tydelighed og grænsesætning ofte med skældud eller straf, men børn er født til at samarbejde, hvis de kan og hvis de får muligheden for det.
Nogle børn er mere temperamentsfulde, følsomme eller sårbare end andre. Disse børn er i særlig stor risiko for at udvikle lavt selvværd, fordi de fylder meget i hverdagen, og derfor risikerer megen skæld ud. Men netop disse børn har særligt brug for at blive mødt, der hvor de er. Børns reaktioner – positive, som negative – bør altid ses som en invitation til at forstå. Det er en mulighed for at se på barnet og på os selv med nye øjne og prøve nye metoder af.
Dette foredrag giver en bred indføring i den anerkendende metode. Herunder tilknytningsteori, systemisk teori og neuroaffektiv metode. Foredraget henvender sig både til fagpersoner og forældre med børn i alle aldre. Der lægges vægt på at formidle budskaberne gennem masser af rammende eksempler fra dagligdagen. Samtidig betones vigtigheden af at møde børn på en anerkendende måde, så vi får børn der er gode til at håndtere stress og regulere følelser.
I går hjem med en lang række af konkrete redskaber, som kan bruges med det samme.