Bo Vestergaard foredrag Kollektiv intelligens – hvordan kloge medarbejdere bliver klogere sammen
Hvordan gør I selv en gruppe klogere eller dummere sammen? I vil blive overrasket over hvilken adfærd, der er afgørende. Og hvor stor indflydelse I hver især har. Dette lærerige og underholdende foredrag er relevant for alle, der indgår i samarbejde med andre.
Har I oplevet at drænet fra samarbejdet i én gruppe og følelsen af at være opløftet og klogere for samarbejdet i en anden?
Lær, hvordan jeres adfærd enten øger eller ødelægger en gruppes kollektive intelligens. Kollektiv intelligens er den nye videnskab om, hvordan jeres adfærd påvirker en gruppes evne til hurtigt at tilvejebringe og integrere relevant viden og træffe gode beslutninger.
Bo leverer med eksempler og modeller en knivskarp og letforståelig indsigt i afgørende adfærd, baseret på 10 års forskning. Han krydrer det med en passende portion humor og selvironi. Det er nødvendigt, fordi vi alle kan genkende os selv – både som nogen, der øger og ødelægger gruppens kollektive intelligens.
Bo satte sig for at udvikle metoder, der øger gruppers kollektive intelligens. Det har han gjort ved (1) at eksperimentere med sin egen adfærd i de mange grupper, han indgår i, og (2) ved at være konsulent for videnstunge organisationer, og hjælpe både medarbejdere og ledere med fælles at få langt mere ud af deres individuelle viden. I foredraget får I nogle af de enkle metoder, som I kan bruge umiddelbart efter.
Bo Vestergaard er selv ekspert og indgår i arbejdsgrupper med andre eksperter. Han kan derfor fortælle, hvordan han selv i sin iver efter at bidrage med sin viden ofte er på kanten til at gøre gruppen dummere sammen. Hør, hvad han selv gør for at holde sig selv i skak og bevidst genindtage en adfærd, der styrker gruppens evne til sammen hurtigt at frembringe og integrere relevant viden.
Foredraget er især relevant for medarbejdere, ledere og projektledere, der ofte indgår i (midlertidige) grupper, fx arbejdsgrupper, projektgrupper, tværgående samarbejde, udviklingsarbejde, tavlemøder mv. Alle medarbejderfunktioner kan have glæde af foredraget. Foredraget kan også udbydes som en workshop.
Bo Vestergaard foredrag Fair process - fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger
Foredraget tager udgangspunkt i Bo Vestergaards bog “Fair Proces”, der har fået stor international anerkendelse inden for Management Consulting.
Med udgangspunkt i de sidste 30 års forskning inden for forandringsprocesser i organisationer, omsætter Bo de forskningsbaserede teorier bag “Fair Proces” og sin egen erfaring som organisations- og ledelseskonsulent, til en række konkrete og yderst anvendelige råd til topledere, ledere og tillidsvalgte, der står over for en forandringsproces i virksomheden, som kræver medarbejdernes engagement og opbakning for at lykkedes med optimalt udbytte af processen.
To ud af tre forandringsprocesser skaber ikke mere værdi for organisationen. Men når medarbejdere har ejerskab til formålet med forandringen og bliver involveret i at udvikle og afprøve løsninger, lykkes det otte ud af ti gange. Men hvordan involverer man sine medarbejdere uden at miste styringen? Og hvordan styrer ledelsen uden at dræbe medarbejdernes ejerskab over forandringen og hermed deres motivation? Få en række konkrete råd til, hvordan I som ledelse håndterer den forandringsproces, I står over for som organisation.
Foredragets primære målgrupper er ledere på flere ledelsesniveauer, enten tættest på medarbejderne, topledelsen eller tillidsvalgte, og foredraget vinkles efter målgruppen og med udgangspunkt i den enkelte virksomheds unikke situation.
Bo Vestergaard foredrag Hvad laver ledelsen når medarbejderne bestemmer?
– En hel masse for det kan lade sig gøre! Hør alt om hvad lederne laver i organisationer, der giver mest mulig beslutningskraft til medarbejderne.
Bo fortæller i dette foredrag, hvad ledere i helt almindelige virksomheder og organisationer hurtigt kan kopiere fra effektive virksomheder, hvor de lader medarbejderne træffe beslutningerne om (næsten) hvad som helst – helt uden at miste styringen.
Skal der turbo på beslutningerne? Kunne I ønske jer lidt tydeligere beslutninger? Er der for mange (uformelle) beslutninger på et lidt for tyndt grundlag? Er det tiltrængt med mere engagement og drive i at udføre beslutningerne? Er tidsforbruget i jeres inddragende processer ude af trit med udbyttet? Synes medarbejderne, at de skal udføre beslutninger, som ikke løser de mest relevante problemer?
Bo har undersøgt adfærden i beslutningsprocesser i nogle af de mest effektive lederløse og lavhierarkiske organisationer. Det er mellemstore og store organisationer, der klarer sig godt i deres branche. Flere af dem har ingen formelle ledere. Andre har næsten lige så mange ledere som andre. Men fælles for dem er, at medarbejderne kan træffe beslutninger om (næsten) hvad som helst. Men – og det er vigtigt: Der er masser af struktur på adfærden før, under og efter medarbejderne træffer vigtige beslutninger.
Det er netop denne adfærd, der er afgørende for beslutningernes kvalitet, hastighed og aktive samarbejde om at træffe beslutningen i praksis. Også selvom det ikke er ens favoritbeslutning.
Adfærden i beslutningsprocesserne har en ophøjet status. Faktisk er det i flere tilfælde fyringsgrund at bryde med denne adfærd. Grundlæggende er der to typer af non-hierarkiske beslutningsprocesser, som organisationer med formelle ledere kan kopiere. Bo præsenterer principper, metoder og eksempler.
Bo krydrer foredraget med masser af eksempler på, hvordan helt almindelige organisationer – med hierarki og formelle ledere – bruger principper til hurtigt og smidigt at træffe flere vigtige beslutninger. Og få iværksat handling.
Han garanterer at både ledere og medarbejdere får ny viden og inspiration til at gentænke egen adfærd i hverdagens beslutninger samt små og store forandringsprocesser.
Bo har identificeret praktiske principper og metoder, der bruges på tværs af vidt forskellige brancher i Danmark og udlandet: Sundhed og omsorg, socialt arbejde, fødevareproduktion, energiproduktion, militære enheder, fremstilling og service. Her er et foredrag alle typer af organisationer kan blive inspireret af og bruge i praksis.