Overordnet er der meget bedre mulighed for at gå i dybden på et kursus, som ofte varer længere, og der er mulighed for dialog, refleksion og i nogle tilfælde øvelser. Derudover er kurser ofte værktøjsbaserede - så deltagerne går derfra med ny inspiration og viden, men også ofte konkrete værktøjer, som kan bruges i det egentlige arbejdsliv.
Plads til både fælles og individuel kompetenceudvikling
Et foredrag vil ofte være henvendt til hele organisationen eller en hel afdeling, og der vil ikke være tid til at arbejde i grupper og med den enkelte medarbejder. Ved et kursus er tiden den vigtigste faktor, den er der nemlig mere af, og derfor har man helt naturligt bedre mulighed for at udvikle den enkelte medarbejders kompetencer, særligt hvis det er et kursus, som breder sig over en længere periode. Til et kursus er der i øvrigt også mulighed for at sparre med foredragsholdere og ikke mindst sine kollegaer, så man kan drøfte og arbejde direkte med de nye metoder, som kurset introducerer. Kurset er kort sagt mere involverende og kræver ofte mere af sine tilhørere modsat et foredrag.
Foredrag er som udgangspunkt kortere, så det er ikke på samme måde muligt at gå i dybden med stoffet. Der er mere tale om et skud energi og/eller inspiration eller et indslag for variationens skyld. Det er også ofte mindre fagligt tungt (selvfølgelig afhængig af sammenhængen) og mindre værktøjsorienteret. Tempoet er generelt også lidt højere i foredragene, og de er ofte krydret med underholdende anekdoter og historier, fordi der ikke på samme måde er en forventning om faglighed og teori. Et foredrag er typisk en mere generel skabelon, med mindre man som arrangør har været i dialog med foredragsholderen inden, ang. hvilken konkret vinkel, organisationen ønsker fremført under foredraget. Et kursus vil typisk modsat være mere målrettet den enkelte organisation og de udfordringer, den står over for netop nu.
Emner der passer godt til kurser
- Forandringsledelse
- Arbejdsglæde
- Børn og unge
- Kommunikation
- Stress
- Strategiimplementering
Emner der passer godt til foredrag
- Peptalk
- Trivsel
- Effektivitet
- Positiv psykologi
- Samarbejde
- Forfatter - eller historie
Uanset om du skal vælge et foredrag eller et kursus, er det vigtigt, at du gør dig klart forinden, hvad dit formål er. Hvilke udfordringer står I overfor? Hvor megen tid og budget har I at afsætte til enten et kursus eller et foredrag? Hvad er målet før, under og efter et foredrag eller kursus? Skal I være opsøgende og forberede jer på nye mål og strategier, er I midt i en krise, der kræver ekstern rådgivning nu og her, eller er I ovre nye forandringer, som der nu skal evalueres på? Sørg for at være helt konkret med, hvad dine forventninger, krav og formål er, og derefter kan du beslutte, om det er et foredrag eller kursus, der er bedst for din organisation.