Gå til primært indhold Gå til footeren

Back to the Office: 9 ting du skal have styr på for at nå et nyt niveau

Hvem er egentlig vores salgschef i Metaverse? Velkommen til et helt nyt verdensmarked som alle bør kende...
Tune Hein
Forfatter og ekspert i organisation og ledelse

Nettet flyder over med artikler om ’Back to work’ – som om vi ikke har arbejdet hårdt under corona, så jeg foretrækker ’Back to the office’. 

I starten føles det som en ’happy reunion’, hvor alle er glade for at se hinanden igen – og måske ligefrem giver hånd eller krammer, og her melder hverdagen sig – for hvad gør vi fremad med hygiejnen? Og hvad gør vi fremad med en række andre ting. En krise er jo for stor en mulighed at spilde. Vi skal ikke bare gå tilbage til de gode gamle dage. Vi skal finde vejen frem, og der er ni områder, som du og dit team med fordel kan få styr på, så I får et løft tilbage på kontoret:

  1. MVP for kulturen
  2. Innovere sammen
  3. Onboarding
  4. Hybrid
  5. Distance ledelse
  6. Work from Anywhere
  7. Ensomhed
  8. Individuelle fordele
  9. Team fordele

Du kan bruge dem til selv at reflektere over, sparre med ledelseskolleger eller måske til en workshop i teamet.

 

MVP for kulturen - Fra gruppe til team eller omvendt?

MVP er det iværksætterne kalder minimum viable product – altså det mindste du kan sende på markedet. Nu bør vi stille det samme spørgsmål om vores fremmøde – hvad er det mindste fremmøde, der kan holde vores kultur, samspil og videndeling ved lige? For lad os være ærlige - der er jo et minimum! Hvis vi aldrig ses, er der næppe meget kultur og teamwork tilbage. Nu har I lige brugt 10 år på at gå fra gruppe til team, så det ønsker I ikke at sætte over styr.

 

Innovation sammen

En af faldgruberne ved for meget hjemmearbejde er, at innovationen kan lide under det. Det har mange opdaget under corona, mens andre blev mere kreative for at overleve. Yahoo-casen er veldokumenteret længe før corona – de arbejdede mere og mere hjemme og sparede mere og mere på huslejen – indtil de var ved at dø. En ny direktør kom til og sagde ”Come back – we need to be more Yahoo again!”. Er I et team, der lever af innovation, eller er det fint at hver enkelt sidder koncentreret med næsen i sin proces?

 

Onboarding to what?

Det er bare træls at sidde med næsen i sit eget, hvis man er ny. Forestil dig at blive ansat i et team, du aldrig møder. Onboarding er virkelig processen, der kræver noget ekstra, hvis vi arbejder meget hjemmefra. Tricket er at sænke barriererne. Lad mig forklare: Hvis vi sidder på kontoret er barrieren for lige at spørge sidemanden til råds meget lav. Barrieren for at høre, om det har været en god weekend er lav ved kaffemaskinen. Men hvis vi skal lave en opringning eller et møde hjemmefra er barrieren meget større – så bare glem det. Det sker ikke. Derfor skal I lave situationer, hvor barrieren er lav for at spørge og for at lære hinanden at kende. Fx morgen check-in. 

 

Hybrid og kontoradfærd

Det var nemt, da vi alle var på kontoret. Vi fandt ud af det, da alle var på skærmen. Men halvt af hvert er knapt så ligetil. Men det skal vi øve og lære – lige fra 1:1, team-møder, salgsmøder, stormøder, netværk, seminarer, personaleudvikling, sociale events og måske ligefrem teambuilding og julefrokost.

Måske er det øverste punkt på listen over vores nye kontor-adfærd. Hvornår er hybrid og hvornår er KUN fremmøde? Og hvad er alle de gode vaner, der følger med? På kontoret… hjemme… og hybrid? Der skal være stille, så folk kan koncentrere sig – men der skal også være buzz og liv. Vi vil både have ’forstyr mig ikke zoner’ og en masse vidensdeling. Og kan vi holde de virtuelle møder ved skrivebordet eller larmer det? Er det ok, hvis vi tager høretelefoner på? Det er vigtigt at afklare med sig selv, som leder, som medarbejder og som team.

 

Distance ledelse

En gammel disciplin, men ny for de fleste af os. Det betyder heldigvis, at der er nogen at lære af. Mange organisationer har kørt sådan årevis. Fx med teamet inde i teams hele dagen – og de går ud fra teams, når de skal til møde. Måske kan du lære det fra dine folk nede i din IT afdeling, hvis de har haft oversøiske partnere.

 

Office – Home – Anywhere

En leder spørger, om hun kan arbejde fra Malaga i januar. Velkommen til den nye virkelighed. For ’work from home’ bliver lynhurtigt til ’work from anywhere’. Hvis jeg kan arbejde hjemmefra, kan jeg vel også arbejde fra Koh Lanta (som i mange år har været fyldt af blandt andet svenske digitale nomader om vinteren – ja, faktisk så mange, at der er hele to svenske skoler til deres børn). En anden måde at gøre det på, bliver at nappe en ekstra arbejdsuge, når vi er på ferie og flybilletten alligevel er betalt.

 

Hold øje med ensomhed

Der var ikke mange ledere, som tænkte over ensomhed før corona. Det var noget privat. Men det er det ikke længere – det er blevet en del af trivslen på arbejde hjemmefra. Dekobling, uden følelsen af at høre til. Det er faldgruber, vi skal undgå med hjemmearbejdet. Og vi vælger jo ikke altid det, som er bedst for os i det lange løb. Ofte vælger vi bare det, som er nemmest eller mest komfortabelt her og nu, og det kan også ske med vores valg af, hvor meget vi bliver hjemme. 

Det vigtigste er måske at huske, at folk er forskellige. Ikke at skære alle over én kam. Vigtige forskelle at se efter er:

  • introverte / ekstroverte
  • selvmotiverende / udefra motiverede
  • koncentreret hjemmearbejdsplads / urolig hjemmearbejdsplads
  • god ergonomi hjemme / ulovlig ergonomi hjemme
  • lang transporttid / kort transporttid
  • opgaver med egne processer / opgaver tæt koblet til andre

Så pas på med at lave ens regler om hjemmearbejde for alle. Fordelene gemmer sig i individuelle løsninger.

 

Individuelle fordele

Men der er gode grunde til at finde vej gennem alle disse dilemmaer – fordi der ligger nogle store gevinster at høste. En analyse fra Lederne viser, at hele 2/3 værdsatte deres hjemmearbejde under corona! Fleksibiliteten er super attraktiv – og folk har virkelig fået smag for det nu. Det er blevet en vigtig faktor i tiltrækning, fastholdelse og medarbejdertilfredshed. Både muligheden for hjemmedage og fleksibiliteten den enkelte dag – at kunne køre uden for myldretiden for eksempel. De gevinster skal I fange.



Team fordele

Og hvis så teamet og virksomheden samtidig kan høste fordele er det jo ren win-win. Så de fordele skal I kigge godt efter. Hvor blev jeres organisation bragt fremad under corona? Hvad skal der holdes fast i? Blev I mere kreative? Eller produktive? Nogen blev mere handlekraftige til at prøve ting af? Andre hurtigere til at træffe beslutninger? Eller bedre til at delegere?  Nogle blev endda utroligt nok tømret bedre sammen som teams via faste morgen-check in og sociale virtuelle aktiviteter. Hvad skal I holde fast i er nok det vigtigste spørgsmål, når I er tilbage på kontoret efter corona.

Tune Hein holder foredrag, der inspirerer og udfordrer de ni trin. Så I kan danne jeres vision for back to the office, men fremad for den enkelte, teamet og virksomheden. Læs mere om Tune Hein HER.

Send en forespørgsel på Tune Hein

Booking og forespørgsel

Send en forespørgsel her på Tune Hein

Fandt du blogindlægget inspirerende? Du kan booke Tune Hein til dit event. Kontakt os i dag og hør mere om mulighederne.

Om foredragsholder

Forfatter og ekspert i organisation og ledelse
Gå til foredragsholderens profil