Den karismatiske underviser
En karismatisk underviser, er en underviser, der både indgår i gode relationer og leder eleverne på
samme tid.
Prøv et øjeblik at tænke tilbage på din egen skole- eller studietid. Hvilke undervisere er det, du kan huske?
Du kommer måske til at tænke på nogle helt særlige undervisere, der brændte tydeligt igennem med deres
budskaber, og som gjorde selv det mest kedelige stof spændende. Det var undervisere, der gav plads til dine
og dine kammeraters holdninger, samtidig med at der ikke herskede nogen som helst
tvivl om, hvem der i sidste ende bestemte.
Men hvad gjorde disse undervisere? Og hvad var det, de kunne?
Du kommer måske også til at tænke på nogle undervisere, der slet ikke formåede at få rum og plads til at
undervise, og hvor det derfor næsten var umuligt at lære noget som helst. Hvad var det, som gik galt?
I de seneste år har jeg haft fornøjelsen af at observere undervisere i grundskolen og på
ungdomsuddannelserne rundt omkring i hele landet, og jeg har oplevet lidt af hvert. Situationer, hvor
eleverne bare var klar, så snart underviseren trådte ind i klasselokalet, og situationer, hvor underviseren
skulle bruge lang lang tid til at få ro i klassen, hvis det overhovedet lykkedes. Og bemærk: Det var i mange
tilfælde de samme klasser, jeg fulgte i begge situationer….
AUTORITATIV KOMMUNIKATION
Sender informationer
Fokuserer på svar
Har kommandoen
Er orienteret mod fakta og kendsgerninger
Er struktureret
Løser selv problemerne
Indtager rummet
Kender svarene
Stoler på egen styrke
IMØDEKOMMENDE KOMMUNIKATION
Søger informationer
Fokuserer på spørgsmål
Faciliterer
Er orienteret imod relationer
Er fleksibel
Lader gruppen løse problemerne
Træder i baggrunden
Kender spørgsmålene
Stoler på gruppens styrke
Hvorfor får nogle undervisere automatisk opmærksomhed, når de ønsker det, mens andre kæmper for
opmærksomheden – og til tider forgæves?
Jeg er overbevist om, at en stor del af svaret (ja faktisk det meste af svaret) på dette spørgsmål er uhyre
enkelt og ligger begravet i underviserens kommunikation med eleverne. Underviseren skal kunne anvende
begge grundlæggende kommunikationsstile og fremstå hhv. autoritativ og imødekommende (se boksen), og
den karismatiske underviser er kendetegnet ved at kunne dette, samtidigt med, at hun er bevidst om at skifte
kommunikationsstil på de rette tidspunkter.
Hvis en underviser udelukkende fremstår autoritativ, kommer
relationerne til eleverne til at mange, og hvis en underviser udelukkende fremstår imødekommende, bliver ro
i timerne en mangelvare. Nogle få undervisere er naturtalenter, der næsten pr. automatik anvender den rigtige
kommunikationsstil i den rigtige situation, mens langt de fleste undervisere skal træne bevidst med konkrete
værktøjer for at komme til at fremstå som karismatiske i undervisningen. Alle kan lære det, og du lærer så
længe, du har elever.
Svend Erik Schmidt er ekspert i læring og kommunikation og pt. aktuel med bogen: ”Den karismatiske
underviser – 10 konkrete værktøjer”.