Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
generic-cover2

Et skarpt, anderledes og tankevækkende blik på vores tid og dens udfordringer

Emilia van Hauen

Sara Galbiati

Emilia van Hauen

Kultursociolog og forfatter

Forespørg nemt på pris og dato

5 ud af 5 stjerner

Emilia var ligetil og helt nede på jorden og gav vores kunder den oplevelse vi havde håbet på.

Carina Pedersen - NN Markedsdata ApS Se alle referencer

Et foredrag med Emilia van Hauen giver jer:

  • Et skarpt, anderledes og tankevækkende blik på vores tid og dens udfordringer – serveret med humor og vedkommende fortællinger
  • En meget nærværende foredragsholder, der altid inddrager publikum med både lune og refleksion
  • Veldokumenteret viden og nye spændende begreber, der er informerende, inspirerende og ofte provokerende – på den levende måde
Uforpligtende forespørgsel på Emilia van Hauen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Emilia

Lecture icon

Foredrag

Video icon

Video

References icon

Referencer

Interviews icon

Artikler

Books icon

Bøger

Forespørg nemt på pris og dato

Emilia van Hauen er ubetinget en af landets mest efterspurgte foredragsholdere og citerede kultursociologer, hvad angår tidens trends og sociale tendenser i samfundet. Emilia formidler professionelt og humoristisk sine særdeles aktuelle foredrag på en entusiastisk og befriende måde, samtidig med hun involverer sine deltagere i dialogen og den efterfølgende debat. Det er uhøjtideligt, troværdigt og tankevækkende. Hendes specialer er diversitet, unge, køn og moderne fællesskaber.

Et foredrag med Emilia van Hauen giver jer:

  • Et skarpt, anderledes og tankevækkende blik på vores tid og dens udfordringer – serveret med humor og vedkommende fortællinger
  • En meget nærværende foredragsholder, der altid inddrager publikum med både lune og refleksion
  • Veldokumenteret viden og nye spændende begreber, der er informerende, inspirerende og ofte provokerende – på den levende måde

Få indsigt i samfundets trends og tendenser

Emilia van Hauen er en nærværende og rutineret formidler, der underholdende og professionelt leverer sin store viden om tendenser, præsenteret på en spændende måde gennem dialog, der inddrager publikum og begejstrer. Involveringen af publikum og Emilias charmerende personlighed, skaber en fantastisk dynamik i de fyldte sale, som gør Emilia til en efterspurgt foredragsholder.

Emilia er kultursociolog (cand.scient.soc) og HD(A). Hun skriver fast for flere landsdækkende medier og bliver ofte brugt som kommentator både hjemme og i udlandet. Hun er medlem af flere bestyrelser, bla. i Messecenter Herning og Boxen.

I januar 2024 udkom hendes syvende bog og seneste bestseller på Gyldendal og den er allerede kommet i 3. oplag Generationen der skal redde verden… med lidt hjælp fra os andre. Forstå hvordan de unge Z’ere skaber vores fremtid. Emilias bog ”Succestyranniet – og vejen ud” er den sjette i rækken, og er blev yderst godt modtaget. Hendes femte bog “Ladycool – dit køn er en styrke, brug det!” udkom i marts 2014 på Politikens Forlag, og røg direkte på bestsellerlisten. Den fjerde bog er bestselleren “Farvel Egofest. Og goddag til formål og fællesskaber”, der handler om, hvordan vi i dag skal dyrke fællesskabet, og hvilke fire livsformer vi skal bruge for at nå vores mål. Denne ligger til grund for hendes bestsellerforedrag af samme navn.

Alt lige fra oplysningsforbund til foreninger, biblioteker, virksomheder, skoler, kommuner, kirker og banker har fundet Emilias foredrag om samfundets tendenser relevante. Her er altså en foredragsholder, der kan tilpasse sine foredrag til alle former for arrangører.

Book Emilia van Hauen til jeres næste event, og bliv klogere på samfundets tendenser.

Se foredrag med Emilia van Hauen
Emilia van Hauen foredrag

De unge viser vejen til fremtiden

Led, tiltræk, fasthold og forstå dem & fremtidens arbejdsmarked

Fremtidens arbejdsplads og den hierarkiløse organisation er i gang med at blive defineret nu, hvor generationsskiftet er i fuld gang. Hvilket er ved at ændre alle arbejdspladser!

For Y’erne og Z’erne har en ny tilgang til hvad og hvornår et arbejde er – og ikke mindst hvad de vil med det. De er drevet af mening, formål, frihed, fællesskaber og at forbedre verden, har et tolerant forhold til køn, lever gerne som digitale nomader – og det vigtigste for dem er at have en livs-karriere.

Og så er det en særlig udfordring at lede, tiltrække og fastholde dem. Faktisk kan man godt glemme alt om at fastholde – det giver ikke mening for den generation. I stedet skal man tænke i tilknytning, som giver helt andre vilkår. 

Ved at forstå og lære af de unge NU, skaber man ikke blot en bro mellem alle medarbejdere i alle aldre. Man ruster sig også til fremtidens arbejdsplads og den nye form for ledelse, som snart bliver normen.

Foredraget er informativt og underholdende, og gennem historier og eksempler vil I forstå, hvad der driver disse unge generationer og hvordan I skal motivere og arbejde sammen med dem, så I i fællesskab laver det bedste arbejdsmiljø for alle.

Få 3 vigtige redskaber til at lave kløften om til en generations-bro:

  • Identitet: Hvem er du?
  • Relationer: Hvordan er vi sammen? Hvordan er vores fællesskaber? Hvordan vil vi ledes?
  • Bidrag: Hvad ændrer vi i verden?


Få også indsigt i:

  • Hvordan tiltrækker man de unge – og især talenterne?
  • Hvorfor fastholdelse er no-go for de unge
  • Den hierarkiløse organisation
  • De unges fællesskaber er neo-tribale. Hvad betyder det? Og hvordan skaber man dem?
  • Hvorfor de unge er særligt sårbare og udsatte
  • Guru er den moderne leders bedste rollemodel – hvis man altså vil have fat i de unge

Foredraget er informativt og underholdende, og gennem historier og eksempler vil I forstå, hvad der driver disse unge generationer. Få også viden om hvordan I skal motivere og arbejde sammen med dem, så I sammen skaber det bedste arbejdsmiljø for alle generationer på arbejdspladsen.

I januar 2024 udkommer hun med sin seneste bog om generation Z på forlaget Gyldendal.

Foredraget er populært til konferencer, kundearrangementer og afdelingsmøder, samt i ledergrupper.

Emilia van Hauen foredrag

GENERATIONER: GØR FORSKELLE TIL FORDELE

Skab den bedste arbejdsplads for alle aldre – og forstå fremtidens krav

Lige nu er der fire – og snart fem – generationer på de fleste arbejdspladser og det skaber en masse udfordringer. Både hos lederne og blandt kollegaerne.

Især de unge stiller nye krav til arbejdsmiljø og work-life balance og spørgsmål ved den hierarkiske organisation. Mens de ældste naturligt gerne vil respekteres for deres erfaring og viden, småbørnsforældrene har brug for fleksibilitet i hverdagen og de midaldrende enten er ved at afvikle lidt på ambitionerne eller netop sætter ild i dem.

Forstå alle generationers særtræk, styrker og skyggeside og se, hvordan man kan omforme generationskløften til et generationsløft ved at se generationsdynamikken som en gave. Som alle har gavn af. Hør også hvordan vi kan spejle vores samtid ved at gå fra et bundent til et frit fællesskab, hvorfor de unge ikke er sarte men derimod lever under nogle vilde vilkår og ikke mindst hvorfor guru-ledelse inkluderer alle.

Ved at forstå alle generationer og lære af de unge NU, skaber man ikke blot en bro mellem alle medarbejdere i alle aldre. Man ruster sig også til fremtidens arbejdsplads og den nye form for ledelse, som snart bliver normen.

Foredraget er informativt og underholdende, og gennem historier og eksempler vil I forstå, hvad der driver alle generationerne og hvorfor vi skal lytte særskilt til de unge, så I i fællesskab laver det bedste arbejdsmiljø for alle. Foredraget er baseret på min seneste bestseller (der foreløbig er kommet i 3 oplag) ”Generationen der skal redde verden… med lidt hjælp fra os andre. Forstå hvordan de unge Z’ere skaber vores fremtid”. Gyldendal januar 2024.

Emilia van Hauen foredrag

DET FANTASTISKE FÆLLESSKAB!

Kunsten af lykkes sammen i en forandringstid

Vi står midt i en paradigmeskifte, når det gælder fremtidens arbejdsplads. Vinderne er nemlig de organisationer, der har tillid til deres medarbejdere. Dem, som skaber et miljø, hvor kreativitet og gode relationer trives på tværs af… alt! Hvilket præcis giver det fantastiske fællesskab, som de fleste gerne vil være en del af.

Dette opløftende og oplysende foredrag giver god inspiration og konkret viden til, hvordan I skaber et produktivt fællesskab, hvor både relationerne og resultaterne trives. Det byder på gode historier, eksempler og brugbare værktøjer.

Hør mere om:

  • Hierarkiet: Et paradigme der er ved at dø
  • Neo-tribale fællesskaber er vejen frem
  • Co-creation: Når kreativiteten tilhører alle og skaber resultater
  • Ny ledelse: Fra regler og KPI’ere, til rammer og tillid
  • Kontor-kærlighed er nødvendig (muligvis ikke det du tror…)
  • Generation Z viser vejen frem

I 2009 udkom Emilia van Hauens bestseller “Farvel egofest og goddag til formål og fællesskaber”, som er mere aktuel end nogensinde. Dette foredrag bygger videre på bogen, samt hendes nyeste, “Succestyranniet og vejen ud”, og en lang række artikler om de unge generationer (bla. en serie på mere end 13 artikler i Børsen).

Fra august til december kan du følge 10 nye kronikker i Børsen, hvor Emilia skriver om de nye fællesskaber. Her kan I læse den første. Ligeledes har Emilia lavet videoer, der kort fortæller om de nye fællesskaber. Dem kan I se her.

Emilia van Hauen foredrag

Ustyrlige kvinder har det sjovere

– og bidrager til et stærkere samfund i balance

Samfundet er ude af balance – og har brug for ustyrlige kvinder, der bidrager til et mere helt og kreativt samfund.

Kvinder har traditionelt været styret på deres skønhed, seksualitet og socialitet. Og det betyder, at vi kvinder ikke har været frie til at:

  • Gøre os synlige på vores egne præmisser og frit tage vores plads i samfundet (skønhed)
  • Bidrage med vores egen ubundne skaberkraft og kreativitet til fællesskabet (seksualitet)
  • Være sociale på vores egne betingelser og skabe en økonomisk og social kultur i balance (socialitet)

Statistikker på stress, angst, depressioner og ensomhed viser stigende tal, og klimaet er også ude af balance, så derfor har vi brug for nye måder og ny energi for at skabe et samfund i balance. Det kan ustyrlige kvinder!

Dette foredrag tager skarpt og humoristisk fat i mange af de begrænsende fordomme og fortællinger i historien og kulturen, som kvinder stadig bliver mødt med – og vender man dem om, så vi kan bruge dem fordelagtigt. Det sætter også skarpt på de nye muligheder verden efterspørger, og som giver kvinder nye og befriende veje til at bidrage til fællesskabet. Yderligere, så hører I også om flere inspirerende ustyrlige kvinder – så I kan blive en ustyrlige kvinder.

Vil I med i Ustyrlige Kvinders Klub?
Foredraget er bla. baseret på Emilia van Hauens bestseller “LADYCOOL. Dit køn er en styrke – brug det”.

Emilia van Hauen video

Oversigt over alle 6 generationer

Få en forståelse og et overblik over de 6 generationer, der alle er en del af vores samfund lige nu.

Emilia van Hauen video

Hvem er generation Y & Z?

Emilia van Hauen fortæller her, hvor vigtige relationer mellem generationer er for vores samarbejde.

Emilia van Hauen video

Sådan leder du generation Y & Z

Emilia van Hauen vil give dig et indblik i, hvordan du fastholder og motiverer generation Y og Z i din virksomhed.

Emilia van Hauen video

Fremtidens arbejdsmarked for generationerne Y & Z

Hør Emilia van Hauen fortælle om fremtidens arbejdsmarked for generation Y og Z. Vil alle jobs blive overtaget af robotter?

Se foredrag med Emilia van Hauen

Referencer

En veloplagt Emilia Van Hauen tryllebandt Ringsted Kommunes mange foreningsledere ved at være meget nærværende, deltagende og lyttende igennem sit foredrag. Helt uden opfordring spurgte deltagerne ind undervejs i foredraget - hvilket i den grad beviste, at hun kom med et oplæg, som fik vores mange frivillige foreningsledere til at tænke over noget. En helt igennem vellykket aften!

Flemming Christensen

Ringsted Kommune

Emilias foredrag “De unge viser vejen til fremtiden” var en kæmpe øjenåbner for mange af os og gav os nogle konkret ideer og generel inspiration til, hvordan vi som ledere i sundhedsvæsenet skal tænke nyt og organisere arbejdet anderledes, så vi kan være en attraktiv arbejdsplads for de nye unge generationer.

Dorthe Crüger, Koncerndirektør, Region Hovedstaden

Region Hovedstaden

En varm og klar anbefaling! Emilie er en enorm indlevende foredragsholder med noget vigtigt på hjerte. Hendes høje faglige niveau kombineret med en sprudlende og nærværende personlighed gjorde, at hun i den grad kom ud over scenekanten, trods det, at den var virtuel. Der var en særlig balance mellem formidling, slides og ”rekvisitter” – du opslugt hele vejen igennem, selvom det foregik bag en skærm. Hun brændte igennem med helt centrale budskaber om organisationer, generationer og fremtid. Hendes oplæg afstedkom refleksion og ønske til handling. Jeg vil stærkt anbefale andre at invitere Emilia, så går I dygtigere ind i fremtiden.

Sara Hansen Lavrsen

Hartmanns

Emilia van Hauen gav et højaktuelt og spændende online foredrag, omkring ’succestyraniet – vejen ud’ ved hjælp af nye former for fællesskaber. Hun formåede at komme igennem skærmen med spændende indsigter og pointer, og tiden fløj afsted, selvom det var sidst på eftermiddagen, efter en travl hverdag og hvor energierne ikke er højest. InnovationSilkeborg giver sine varmeste anbefalinger til online foredrag med Emilia.

Anne Sofie Persson

InnovationSilkeborg

Vi har haft en god og indsigtsfuld dialog med Emilia, der har stor viden om og forståelse for ledelse og motivation på tværs af generationer. Samtidig har hun en skarp analyse af betydningen af corona i ledelsesmæssige sammenhænge. Dialogen med Emilia og hendes oplæg over for ledelsesgruppen har inspireret os til at genbesøge og justere en række af vores politiker, så vi bedre rammer tidsånden.

Jens Bødtcher-Hansen, Managing Partner

Kammeradvokaten Poul Smith

Meget nærværende, nem at tale med, ukompliceret, dejlig dame. Spændende, vedkommende foredrag. Taler til alle.

Mathilde Traberg Larsen

Holstebro Højskoleforening

Spændende indhold, baseret på EvHs forskning. Alle fik en ny vinkel på udviklinger, de godt kan se samfundsmæssigt er ved at udfolde sig. God dialog med tilhørerne, og ingen stress trods presset tidsplan.

Poul Hansen

Gladsaxe Lærerforening

Tak for et fængslende og inspirerende oplæg, som ramte os som undervisere og forældre.

Carsten Nielsen, lektor

VIA University College

Emilia Van Hauen har givet flere foredrag på Ledernes konferencer. Hun er ekstremt behagelig og professionel i sin tilgang til opgaven og en yderst levende og kompetent foredragsholder, der forstår at tilpasse foredraget til målgruppen. Jeg kan kun give Emilia de varmeste anbefalinger.

Tanja Arvin

Lederne

Mange tak for dit super gode indlæg i går! Vi blev meget inspirerede af dit oplæg; det blev meget tydeligt under den efterfølgende workshop, hvor lederne i grupperne skulle drøfte konkrete forslag til, hvad vi skal gøre for at blive meget bedre til at fastholde de unge i længere tid. Jeg er helt overbevist om, at vi slet ikke havde fået drøftet så mange relevante initiativer, hvis du ikke havde givet os viden om de unge generationer.

Henrik Fleron, Director, HR

DSV A/S

Super spændende - og meget nærværende foredragsholder. Stort fremmøde. Har efterfølgende fået meget positiv feedback fra deltagere, som jeg har mødt rundt omkring på hospitalet.

Lise Billund

Rigshospitalet

Super inspirerende foredrag, hvor Emilia var rigtig god til at få deltagerne til at birdrage til foredraget. Hun gav også udtryk for sin begejstring over den brogede skare af deltagere som bl.a. omfattede løbere, der først var ude at løbe og så sad med deres "ungpigekulør" til foredraget. Dejligt, når vi oplever, at foredraget er til os, og ikke bare kører på rutinen!

Vivian Glasdam Sørensen

Odense Kommune, Fritidsafdelingen

Emilia leverede en særdeles tilfredsstillende performance - præsentationen var på en passende måde "taylor made" i forhold til såvel vores behov som vores virksomhed. Således understregede og supplerede det vores budskab og formål med foredraget på glimrende vis.

Jan Lundgren

Coop Trading A/S

Emilias foredrag var rigtig godt gennemarbejdet uden det virkede indstuderet. Hun havde et godt flow i sin PowerPoint kombineret med sjove øvelser der underbyggede hendes pointer. Vedkommende og levende formidler, som klart kan anbefales.

Julie Keldorff

Fokus Folkeoplysning, Aalborg

Super godt og meget relevant for os

Jette Kayerød Christensen

Røde Kors

Foredragsholder har systematisk samlet en stor viden om tendenserne i værdier og paradigmeskift og præsenterer det på en spændende måde gennem dialog. Vi havde afsat 1 time - men kunne godt have brugt en del mere tid!

Jens Thiel

TEKNIQ Installatørernes Organisation

Inspirende foredrag og deltagerne var meget begejstrede. Vi har modtaget megen positiv feedback fra deltagerne i mødet.

Jan Larsen

Volvo Personvogne Danmark A/S

Emilia var rigtig god til at tilpasse foredraget til vores sammensætning af folk og hvad vi gik op i. Meget anbefalelsesværdig.

Christina Find

BI89, Danish Leadership Forum

Emilia var super skarp og dygtig - der var hele tiden en kobling til vores projekt. Jeg kan varmt anbefale hende og foredraget.

Julie Skajaa

Center for Regional- og Turismeforskning

Rigtig god tilpasning til vores branche. Emilia havde forberedt sig grundigt og tilpasset både med billedvalg og eksempler. Godt engagement af tilhørere.

Tom Skovbon

Nyt Syn Danmark

Tankevækkende, inspirerende, aktivt, nærværende, aktuelt, satte gang i efterfølgende diskussioner og eftertanke.

Susanne Flintholm

WF Enterprise ApS

Du ville rødme over alle de roser jeg kan videregive. Det var lige i øjet, skarpt og klogt, underfundigt og humoristisk. Det var en supergod debat efterfølgende, tak for det.

John Langford

BUPL, Nordsjælland

Det var et meget spændende foredrag, og der var stor ros efterfølgende.

Anne Marie Stahl

Heibergskolen

Det gik super godt. Emilia var fantastisk.

Pernille W. Lauritsen

ICF Denmark, International Coach Federation

Jeg fik en skøn blanding af input, der gav mig lyst til at give mig selv, min garderobe og min make up-pung en ordentlig overhaling! Emilia har et væsentligt budskab til os om, at vi ikke skal kopiere mændenes virkemidler, når det handler om at opnå respekt og indflydelse - men, at vi når længere ved at finde ind til - og komme i balance med - de unikke kvinder, vi hver især er. Emilia er sjov og levende og gør temaet letfordøjeligt og involverende. Jeg kan især godt lide hendes mix af selvironi og selvrespekt på kvindekønnets vegne - også med referencer tilbage i kulturhistorien. Og så synes jeg, det var fedt at få anerkendt det klassiske problem med, at vi ALDRIG har noget tøj at tage på, selv om klædeskabet bugner!

Mette Beck

ATP

Ramte det emne vi havde bedt om og stillede relevante spørgsmål, som vi kan arbejde videre med.

Lone Clausen

DFL, Fagforening for ansatte i forsikring

Fuldkommen som vi havde regnet med. Super.

Søren Thomassen

BL - Danmarks Almene Boliger

Foredraget var meget velforberedt og oplysende og blev holdt i en sober og charmerende tone.

Grethe Romme

Hjerteforeningens Lokalkomite i Fredensborg

God kontakt med tilhørerne. Får tilhørernes meninger flettet fint ind i fremstillingen. Det engagerer og inspirerer. Giver meget af sig selv, og virker derfor yderst troværdig i sin fremstilling af et emne, man let kan blive rygende uenige om. Hun giver plads til at være uenig på en god måde.

Jan Brogaard

Gudum-Gudumholm-Lillevorde pastorat

Meget relevant indhold, der giver stof til eftertanke både arbejdsmæssigt og privat.

Susanne Mittag

Steno Diabetes Center

Mange tak for en fed fed fed aften i går!! Alle dem jeg snakkede med strålede efterfølgende – så du leverede varen, og jeg tror oprigtigt, at de følte sig endnu mere ladycool, end da de kom

Jesper Hilligsø, KRIFA

KRIFA

Tak for sidst og tak for et virkelig godt oplæg, som blev rost af mange af deltagerne på årsdagen. Vi er meget tilfredse med resultatet af dagen, som du bidrog til at gøre til en succes.

Henrik Messmer, Kommunikationschef Horesta

Horesta

Det var et virkelig relevant og spændende foredrag, og jeg blev personligt meget klogere på de unge, og glæder mig til at dykke ned i dine links og videoer.

Ditte Jørnsgård Rasmusssen, Udviklingskonsulent hos Børne-, Uddannelses- og Arbejdsmarkedsforvaltningen

Kolding kommune

Emilia er en meget dygtig oplægsholder, der virkelig fanger deltagerne og brænder godt igennem. Hun formåede at gøre oplægget superrelevant netop ind i vores kontekst og havde godt styr på den målgruppe hun talte til.

Susanne Foldager

Psykiatrien, Region Syddanmark

Virkelig god oplægsholder. Forstod at målrette indhold til deltagerne

Susanne Foldager

Psykiatrien, Region Syddanmark

Var lige vinklet så det var nemmere for alle at se det ind i "vores" verden

Anna Huge-Christensen

Holbæk Kommune

Dejligt at det var muligt at holde teams møde med Emilia inden, så vi kunne få det tilrettet vores målgruppe.

Trine Simonsen

Rigshospitalet

Tak for en rigtig fin aften, som vi har kun fået glade smileyer for! Dejligt med din humoristiske og samtidigt saglige tone med klare holdninger. Jeg er sikker på, at gæsterne nød det!

Kirstine Bruun

Varde Bibliotek

Vi takker for Emilias besøg. Jeg kunne høre på deltagerne bagefter, at hendes oplæg satte tanker i gang. Det var et inspirerende indspark, der rykkede ved en af tidens svøber: ”kravet” om perfektion. Følger vi Emilia’s bud, så kan vi faktisk også være – og være tilstede – i vores liv”.

Hanne Schnedler Clausen

HK

Emilia gjorde det supergodt - levende, relevant og underbygget af fakta

Sascha Lyngholm

CP Kelco

Emilia var godt forberedt på de deltagere hun skulle møde, så vi fik en god dialog.

Helle Helth Hansen

Dansk Maskinhandlerforening

Emilia Van Hauen deltog som oplægsholder på KVUC, hvor hun var startskuddet til vores videndelingsdag. På denne årlige begivenhed deltager mange forskellige fag- og afdelingsgrupper, hvorfor det kan være en udfordring at være lige relevant og møde alle deltagere. Med sin humor, store viden og professionalisme - på både inddragende og fængende vis - kan vi på KVUC kun give Emilia Van Hauen stor akklamation. Som planlæggere af dagen har vi kun fået positive og begejstrede tilbagemeldinger, og vi kan absolut anbefale Emilia Van Hauen til andre mere sammensatte virksomheder og organisationer.

Birgitte Søndorf

KVUC

Meget inspirerende oplæg med en række tankevækkende indsigter omkring både generation Z og alle de andre generationer og gode bud på, hvorfor forskellige generationer nogen gange kan clashe, men også hvordan vi gør forskelle mellem generationer til fordele.

Dorthe Sahner

Naviair

I høj grad skræddersyet til vores behov.

Bo Ravn

Tietgen Business College

Emilia var godt inde i stoffet, humoristisk og smilende. Hun kan tale for evigt om emnet, så vi måtte få hende til at runde af inden hun var helt færdig, men det var helt ok.

Helle Jakobsen

Connect Communications

Meget inspirerende foredrag og levende og engageret foredragsholder

Erik Andersen

Danmarks Apotekerforening Østjylland

Emilia var ligetil og helt nede på jorden og gav vores kunder den oplevelse vi havde håbet på.

Carina Pedersen

NN Markedsdata ApS

Super godt og relevant oplæg fra Emilia, som mødte super veloplagt op.

Dorthe Dinesen

Tivoli

Emilia er super professionel og har noge interessante vinkler på vedkommende udfordringer.

Dorthe Sejling

Copenhagen Business Academy

Super relevant og levende i forhold til vores behov.

Kristina Sørensen

Kähler Design

Emilia van Hauen ved, hvad hun taler om, når hun sætter fokus på, hvordan man tiltrækker og fastholder de unge fra Gen YZ! På trods af at en vis forhåndsviden om emnet fik jeg nye perspektiver og brugbare redskaber med hjem. Emilia leverede et levende og fængende indlæg, som tog afsæt i dels forskningsbaserede data og dels praktiske eksempler fra bl.a. hendes eget liv, som er lette at relatere til. Jeg kan varmt anbefale Emilia, hvis du er på udkig efter en professionel formidler, som evner at kommunikere i øjenhøjde og levere tankevækkende pointer.

Jens Teisen, Chefkonsulent

Dansk Erhverv

Hvis din virksomhed ønsker at få mere viden om, hvordan I leder og motiverer generation YZ, så kan et oplæg med Emilia van Hauen varmt anbefales. Med stor indsigt, nærvær og engagement formår Emilia ikke bare at overbringe praksisnær viden om disse generationers styrker, præferencer og opmærksomhedspunkter, men også at give fordomsfri, konkret anvendelig inspiration til ledere af disse generationer.

Tina Buch Olsson, Chefkonsulent

Dansk Erhverv

Det var igen en stor, stor fornøjelse at se dig – og høre dig – i går. Du har altså en helt unik cocktail af videnskab, praktik og gode eksempler, hertil iblandet et dejligt, medrivende engagement, som kommer til udtryk gennem at være interesseret fremfor interessant. Man går beriget, opløftet og styrket fra dine oplæg – og det kunne jeg se, at medlemmerne også gjorde.

Tina Buch Olsson, Chefkonsulent

Dansk Erhverv

Det var fremragende! Vi har i ledergruppen drøftet udfordringer med rekruttering og uddannelse af nye medarbejdere og inviterede derfor Emilia van Hauen til at gøre os klogere på Y og Z generationerne, som om få år vil fylde arbejdsmarkedet. Vi fik mange gode og værdifulde indsigter, som øgede forståelsen for de yngre medarbejdere – og vi vil helt sikkert justere vores rekrutteringsproces og måden vi oplærer på, så begge dele passer bedre til fremtidens medarbejdere.

Michael Villemoes Larsen, Administrationschef

Københavns Byret

Jeg deltog ikke selv, men jeg har kun fået positive tilbagemeldinger. Vores deltagere var glade for at Emilias oplæg var så meget anderledes ift. indhold sammenlignet med de andres mere produktspecifikke. Og så var det inspirerende og spændende.

Mette Mi Pedersen

Politiken

Vi har fået virkelig mange positive tilbagemeldinger på emnet og din levering heraf. Det var lærerigt, inspirerende og sjovt, så mange tak for det.

Anita Nue

Louis Nielsen

Det var en forrygende eftermiddag i Emilias selskab. Jeg har kun fået suveræne feedbacks fra vores medarbejdere. De var begejstrede. Som forudset kan mange af hendes pointer og dokumentationer anvendes både i privatlivet og i joblivet, hvor vi jo rekrutterer rigtig mange fra de to generationer.

Pernille Theut

DUOS

Det var et formidabelt foredrag, så godt og så tankevækkende! Du er så charmerende og power fuld, og så gør du det med humor. Alle havde en skøn aften og tog noget med hjem.

Kirsten Cadovius

Damernes Salon

Super godt foredrag. Emilia er inspirerende og kommer med en fængende energi. Det er et virkelig interessant emne - der sagtens kunne bære mere tid til "spørgetime" og guidance.

Mira Palmer Hansen

Kromann Reumert

Hun kommer "ud over rampen" og er meget sympatisk og sød.

Karin Skov

Erfa-Gruppen

Ros til Emilia for at lytte og tune foredraget ind, så det passede med det fokus vi havde på dagen. Hun var oplagt og god til at få publikum inddraget.

Karin Hindkjær

Ole Kirk's Fond

Tak for en skøn, underholdende og tankevækkende aften. Vi fik mange positive tilbagemeldinger. Jeg havde inviteret nogle veninder, som jeg efterfølgende mødtes med på nærmeste cafe, hvor vi over endnu et glas vin begejstrede evaluerede dit foredrag og relatere til eget liv og oplevelser, hvor vi genkender at være ustyrlige. Tak for inspiration og påmindelsen.

Tina Juul Skou

Zonta Silkeborg

Emilias foredrag var interessant, vedkommende og aktuelt. Hun havde gode pointer som vi har drøftet siden. Emilia var nærværende, opmærksom og utrolig inspirerende og dygtig foredragsholder.

Judith Mølgaard

Zonta Silkeborg

Det var et utroligt givende og brugbart oplæg som Emilia Van Hauen havde til vores organisation Dansk frisør & Kosmetikerforbund.

Lone Frost

Dansk frisør & Kosmetikerforbund

Du gjorde det skide godt, du gjorde det med skønhed og sikkerhed. Du inspirerede, skubbede kærligt til holdninger, tilsatte fakta og viden. Jeg ved, at snakken gik lystigt i bussen hjemad mod Næstved, hvor netværket holder til. Et vigtigt emne at forholde sig til, som du både belyste og formidlede viden om. Du er god på scenen.

Bitten Jørgensen

Mooving Ledernetværk

Emilia fangede publikum med gode plancher og interessante emner

Lisbeth Gladov

Finansforbundet i Nordea

Meget spændende og inspirerende præsentation. Emilia er en virkelig god formidler!

Henriette Bonding

Kræftens Bekæmpelse, FME

Meget inspirerende, aktuelt og brugbart.

Anna Kirstine Varst

Regionspsykiatrien Horsens

Dine perspektiver og indsigter satte virkelig gang i snakke om generationer – og drøftelserne fortsætter. Det gælder både det, man oplever i arbejdslivet, hvordan vi som arbejdsplads indretter os, og også aha-oplevelser i forhold til de mere nære relationer. Så 1000 tak for det!

Camilla Severin Madsen

Indenrigs- og boligministeriet

Der var et fantastisk foredrag og Emilia havde alle medlemmerne med, de roste Emilia efterfølgende for det gode foredrag, tusind tak for det og vi glæder os meget til at se "De ustyrlige kvinde" i januar 2023.

Gunvor Leth Dannersø

HK-Hovedstaden Rigshospitalet

Det var et rigtig godt foredrag og hun fik "styr" på alle de ustyrlige kvinder ;o) Jeg har kun positiv feedback fra 80 lægesekretærer, IT-personale, administrativ personale m.m.

Gunvor Leth Dannersø

HK-Hovedstaden Rigshospitalet

Emilia van Hauen holdt et meget levende og informativt foredrag. Deltagerne var begejstrede.

Marlén Sandvik

KONPA

Det er os der siger tusinde tak. Det var en kæmpe fornøjelse af have dig i vores afdeling. Dels dit væsen og humør; og så den viden du har og din formidlingsevne. Efterfølgende har vi hørt så mange gode refleksioner omkring oplægget Det var lige det vi havde håbet på. Selvom du fortæller det så simpelt og let, så er virkeligheden meget mere rodet. Nu har vi, alle forskellighederne hos os, en fælles referenceramme.

Anette Agerholm, Chefsygeplejerske

Bispebjerg Hospital

Tusind tak for din formiddag her i Ringsted. Vi fik præcis det jeg håbede på. Du var i den grad en stjerne. Din måde at formidle på, er virkelig i særklasse. Så vigtige budskaber, som giver lederne noget at tænker over, i forhold til rekruttering og fastholdelses udfordringerne. Det var en inspirerende formiddag, tak for det.

Karsten Stegmann, Næstformand

Socialpædagogerne Sjælland

Super godt foredrag, alle var meget begejstrede

Pia Lykking

Mediabrands

Mange…mange tak for et relevant, indsigtsgivende og humoristisk oplæg; du har fået så meget ros af både forældre og kollegaer ❤Forældrene roste især, at dit oplæg var: - konkret - overførbar til en hverdag med teenagere - forskningsinformeret - godt formidlet

Karen Marie Madsen

True North Efterskole

Fremragende og medrivende. Slides som vækker følelser og får en til at huske.

Christian Tvede

Umbraco A/S

Emilia leverede et tankevækkende og underholdende oplæg om generationsforskelle på arbejdspladsen, og gjorde et internationalt publikum klogere på generation Z. Gode pointer der var til at tage med hjem i værktøjskassen til når den yngre generation skal ledes og motiveres.

Martin Wülser Larsen

Umbraco A/S

Fantastisk foredrag og præcis den slags information, vi forventede. Emilia var godt til at præsterede sit opæg og havde fuld forståelse for, hvornår man kunne tillade interaktion fra interessenter

Casper Jonas Hejberg Pedersen

Kuehne + Nagel A/S

Kompetent, levende, indsigtsrig oplægsholder

Karina Bjørk Andreasen

Falck - Ambulance Danmark

Vi har fået utroligt mange positive tilbagemeldinger fra deltagerne. For nogle var det en øjenåbner, og der var faktisk et par af deltagerne, som straks ville lave nye tiltag i deres organisation for at knytte deres yngre medarbejdere / kolleger tættere til deres organisation.

Vibeke Lundsteen

FC Nordsjælland

Vi har fået utroligt mange positive tilbagemeldinger fra deltagerne. For nogle var det en øjenåbner, og der var faktisk et par af deltagerne, som straks ville lave nye tiltag i deres organisation for at knytte deres yngre medarbejdere / kolleger tættere til deres organisation.

Vibeke Lundsteen

Fc Nordsjælland A/S

Selvom Emilias foredrag normalt er meget længere, leverede hun på fineste vis et indlæg på 25 min., der åbnede øjnene for de forskelle, der er mellem generationerne og hvordan man som virksomhed kan drage fordel af det - fantastisk!

Mette Vind Hansen

Daarbak Group

Emilia van Hauen leverede et rigtigt godt indlæg om Generation Z! - Det var både informativt og humoristisk.

Lone Kalstrup

Mariagerfjord Kvindenetværk

Vi har kun hørt positivt fra vores deltagere.

Allan E. Mortensen

Managementrådgiverne - DI

Godt, aktuelt og vedkommende.

Stig Korgaard

Tabulex

Emilia var god til at inddrage tilhørerne i foredraget. Meget uhøjtideligt og fængslende. Let at relatere sig til.

Ulla Bjerborg Pollas

Mark Information A/S

Meget tilfredse forældre, meget positive. Kunne godt have brugt mere tid. Emilia havde meget at byde på og tog tilhørerne med i en dialog. Absolut ikke sidste gang vi vil booke hende. Alt til UG.

Susanne Vogelius

Bellahøj Fritidscenter

Super spændende indhold, som inddrog deltagerne og gav en god dynamik i salen.

Annette Thode Nielsen

FUHU Konferencecenter

Jeg har tænkt meget på foredraget i dag, og synes at det var en sjov, befriende og helt anderledes måde at se sit arbejdsliv (og liv generelt) på. Vi er alle så dygtige og så veluddannede og glemmer indimellem at vi også har meget andet at byde på, blandt andet i kraft af vort køn, men også i kraft af personlighed og selvopfattelse. Og alle damerne var ubetinget vilde med dig, så det er jo også skønt som arrangør.

Bente Lyck-Damgaard

Erhvervskvinder, Sønderborg

Emilia formåede professionelt at formidle sit budskab. Vi og deltagerne var super tilfredse.

Laila Burcharth

Erhvervskvinder, Fyn

Det var et frisk indslag og godt afbræk i vores fagligspecifikke seminardag. Emilia formår at vække interesse og få deltagerne til at reflektere udover deres vante rammer.

Turaj Hafezi

Nets

Alt var tilfredsstillende. En god blanding af information, inspiration og provokation.

Anette Christensen

Vejle Friskole

Emilia van Hauen har en behagelig og uhøjtidelig form. Hendes budskaber er klare og skaber en følelse af håb for os, der drømmer om at vi som samfundsborgere snart får fingeren ud af vores egen navle. Hendes eksempler er højaktuelle og hun er en rigtig levende formidler. Det var en rigtig fin oplevelse.

Lisbeth Trinskjær

Ubberup Højskole

Emilias budskab understøttede de budskaber, vi som virksomhed har sat fokus på i 2012, og som fortsætter ind i 2013. Emilia var entusiastisk og nåede helt ud til medarbejderne.

Malene Hald Pedersen

Eitzen Chemical A/S

Emilia forstår at formulere sig og gøre svære emner både forståelige og interessante.

Hanne Gylvin

Allerød Bibliotek

En rigtig god måde at begynde vores årsmøde på. Det var et meget inspirerende og brugbart foredrag. Vi brugte det aktivt under resten konferencen. Ingen tvivl om at det gav os alle stof til eftertanke. Kan bestemt anbefales.

Yvonne Lehm

M3 User Group Denmark

Kære Emilia, DU var ganske enkelt FANTASTISK! Fornøjelsen var så ABSOLUT på vores side :-) Tusind tak for din suveræne kickstart på vores juleafslutning i torsdags- vi fortsatte i samme festlige stil efter du var kørt og vi kunne faktisk ikke få folk hjem til "tiden" :-) Pigerne talt meget positivt om dit indlæg og bogejerne var stolte og meget glade for deres køb… Jo, alt i alt ; en total FED aften med dig som den store stjerne, der startede det hele.

Lise

Erhvervskvinder, Viborg

Tryllebindende, fagligt og professionelt. Lige det vi havde drømt om.

Dorthe Dalsgaard

SEKVI, selverhvervende kvinder på skiveegnen

Synes I selv, I er en attraktiv generation? De unge er løsningen. Ikke problemet!

På vej til Sabro for at holde endnu et foredrag om de unge generationer, vores unge generationer, slog det mig pludselig, hvad der også lå bag det spørgsmål, som en kvinde en måned før, havde stillet til årets Cranet konference, der blev afholdt på Copenhagen Business School. I år var temaet hvordan man skaber meningsfulde organisationer, og fordi netop det er et af de væsentligste succeskriterier, hvis man gerne vil tiltrække Y og Z-generationerne, var bla. jeg og to repræsentanter fra generation Y hyret til at holde indlæg om, hvad de unge prioriterer på en arbejdsplads, hvis den skal være attraktiv og give mening for dem.

Kvinden der fik det sidste spørgsmål til vores indlæg, og som selv må have tilhørt generation X, leverede det i en lettere frustreret tone. Ikke som i foragt. Men mere som i opgivenhed. Undren. Og med et vift af vrede: ”Helt ærligt, synes I selv, at I er en attraktiv generation?…!”

Vi tre på scenen blev noget paf. For hvad skal man egentlig svare på det spørgsmål? Det var i hendes ”helt ærligt” at man fornemmede uviljen mod generationen, som jeg antager var funderet i nogle personlige og mindre positive erfaringer. Desværre står hun ikke alene med sin frustration, som heller ikke er ny og som samtidig er helt forståelig. ”De unge” har altid været en udskældt gruppe af de voksne og ældre, fordi de har det med at udfordre det eksisterende, og det i sig selv kan jo være ret besværligt i en hverdag, der i forvejen er presset af alt det eksisterende. Men det gør ikke desto mindre hendes spørgsmål irrelevant, for det eneste fornuftige man i virkeligheden kunne svare på det, er: “Attraktiv eller ej er sådan set ligegyldigt, for det er den generation, der er!”

Det kunne lyde som en provokation, men var bestemt ikke ment sådan. Pointen er nemlig den indlysende, at uanset om man kan lide dem eller ej, så er de unge vi har, altså også dem vi må arbejde sammen med. På godt og ondt. Og det implicitte i svaret er måske endnu mere irriterende: Vi tidligere generationer har selv været med til at forme dem. Og nu er vi tilbage til turen til Sabro, for omkring Middelfart slog det mig pludselig, hvad det var for en undertone, der havde ringet bag frustrationen og den latente vrede i hendes spørgsmål: Angsten for det fremmede.

Ikke bare i, at de er anderledes og besværlige, men i at de er virkelig fremmede. At de lever deres liv på andre præmisser og med helt andre værdier, som for sjældent korrelerer med en organisations systemer. Især belønningssystemer, hvilket sætter de unge udenfor det traditionelle hierarki, og det gør dem derfor i bund og grund ustyrlige: De er uforudsigelige i deres adfærd, fordi den ikke er båret af de gængse normer, hvilket gør dem til et usikkert aktiv. Dermed udgør de unge en indirekte trussel; både mod det eksisterende system og de mennesker, der har skabt det.

Men de unge er jo ikke fremmede. De er som os. Og de kan oven i købet blive os i en meget bedre udgave, hvis vi hjælper dem til at blive det.

Denne påstand vil blive fundet ulidelig banal af de brancher, som har base i en ungdomskultur. Men der er jo langt flere brancher, som har vokset sig store og stærke, fordi de er funderet i et klart erfarings-hierarki, og mon ikke den kvinde, der stillede det lidt umulige spørgsmål, kom fra sådan en? Bag alle de særlige vilkår, som de unge i dag både fordrer af os og samtidig tilbyder (mere om dem senere) ligger nemlig det fuldstændig indlysende vilkår, at de først og fremmest er mennesker, og at de derfor helt enkelt har brug for to ting: At få lov til at bidrage med noget til fællesskabet, så de på den måde oplever, at de har værdi. Og så at være elsket. ”Elsket” kan så ske på mange niveauer af gensidig respektfuld socialitet, for det handler jo basalt set om at blive inviteret ind i et tilhørsforhold til andre.

Så de unge vil bruges og holdes af, og det er så almenmenneskeligt, som det kan blive, og derfor ikke spor fremmed. Tværtimod.

Heldigvis er det langt fra kun frygt, som de unge bliver mødt med; det er også nysgerrighed. Oprigtig interesse. Og netop kærlighed. Disse tre ting er fundamentet for den anden del, nemlig at de også er på vej til at blive en bedre udgave af os, de tidligere generationer. Hvis vi altså hjælper dem til at blive det. For de unge er nemlig ikke problemet. De er løsningen.

I 2025 siges 75 procent af arbejdsstyrken at udgøres af generation Y, altså dem der er født mellem 1980 og 2000. Det betyder med stor sandsynlighed, at du meget snart kan stå i den situation, at du skal ansættes af ”sådan én”. Hvilket kan virke en smule (angst)provokerende for generation X’ere og endnu ældre. På det tidspunkt er generation Z (2000-2010) allerede godt i gang med at gøre sig gældende på arbejdsmarkedet også, og selvom Y’erne siges at være digitale indfødte, er det faktisk først Z’erne, der for alvor er det. Det betyder, at en af de største forskelle på de to generationer er deres tilgang til fællesskaber. Hvor Y’erne stadig har stor fokus på individualisering, så er Z’erne først og fremmest fællesskabsorienterede i deres grundsjæl; alt hvad de gør, tager udgangspunkt i hvilke udvalgte fællesskaber de gerne vil placere sig i og hvordan. Det er ordet ”udvalgte” du skal studse over, hvis du gerne vil have dem ind i din organisation.

Når en ung er på instagram, facebook, twitter eller et andet socialt medie midt i sin arbejdstid, er det langt fra sikkert, at han sidder og holder frikvarter. Han kan sagtens være i gang med at rekruttere den helt rigtige person til en opgave ved at bruge sit sociale netværk. Det er heller ikke utænkeligt, at hun kan være i gang med selv at finde sig et nyt job, som bagefter kan hive sin nuværende arbejdsplads ind i en opgave, som hun får på det nye job. Og når en 22årig poster et billede fra sin arbejdsplads, som ikke umiddelbart har en pind at gøre med jobbet, så er det fuldstændig nødvendig reklame, der tjener til at tiltrække de næste unge medarbejdere. De unges netværk har ingen grænser mellem arbejde og privatliv, ligesom deres arbejdstider, opgaver, elektroniske skærme af alle slags heller ikke har det. Hvorfor man som organisation skal huske at give dem en vis frihed til at selv at vælge, hvordan og hvor meget og ikke mindst hvad de skal bevæge sig på. Altså er en adfærd, der kan virke vanvittigt provokerende, i virkeligheden en styrke for organisationen.

At de trives med en anden form for frihed, betyder dog ikke, at de ikke skal levere varen. Selvfølgelig skal de det! Hvilket fører direkte tilbage til, at de unge også bare gerne vil bruges, så de ved, at de er noget værd. Deres niveau for anerkendelse er bare noget højere end det, vi har set hos tidligere generationer. De er nemlig vokset op med en rating-kultur, hvor de konstant af deres forældre, deres lærere, de mange spil, de spiller og via de sociale medier, har fået en ret kontant og konkret feedback på dem selv. Og får de ikke den form for løbende tilbagemeldinger, føler de sig simpelthen ikke hverken set eller hørt. Selvom de får uforbeholden ros til den årlige medarbejderudviklingssamtale.

Er det skidt?

Det er der blevet skrevet lange afhandlinger om, som ikke er enige i konklusionen, men igen: Det er ligegyldigt om det er godt eller skidt, for det er sådan, det er. Så hvis du vil holde på og tiltrække de unge generationer, er det også et af de vilkår, som du skal levere.

Generationerne Y og Z er vores løsning på en verden, hvor snart halvdelen af alle indbyggere kan forventes at blive over 100 år. Hvor vi står overfor en situation, som i lyset af den eksponentielle udvikling er fuldstændig uforudsigelig, men som med stor sandsynlighed i hvert fald vil blive præget af et stort overskud af arbejdskraft, en total omkalfatring af mange brancher pga førerløse biler, 3D-print og virtual reality. Samt en næsten fuldkommen uvidenhed om, hvad der vil ske med både vi mennesker og vores samfund, hvis den kunstige intelligens får den udbredelse og dermed magt, som den for nuværende spås at få.

Derfor er vores alle sammens opgave at gøre de yngre generationer bedre end de foregående. Hvilket vi kan lykkes med, ved at gøre to enkle ting:

1. Anerkende deres særlige bidrag: Giv dem lov til at komme med det, som spejler deres liv, værdier og behov – og som derfor er med til at udvikle samfund, så vi gør mere end bare at overleve.

2. Stil krav til dem: Det viser dem indirekte, at vi både stoler på dem og tror, at de kan levere det nødvendige. I dette ligger også en opdragelse i at anerkende det system, som har fødet dem, og som selvfølgelig også har brug for en vis stabilisering for at kunne tjene fællesskabet.

Nysgerrighed er vejen frem. Ikke frygt. Og det gælder faktisk alle generationer. Hvilket jeg på den mest rørende vis fik bekræftet efter mit foredrag i Sabro. For dagen efter foredraget fik jeg en mail fra en af de få unge, der havde deltaget. Hun ville bare takke for at have sat ord på den fremmedgørelse, hun alt for ofte følte sig mødt med hos visse af de ældre generationer. Især af sin chef. Hun havde samme dag taget en snak med hende og de havde fundet en ny forståelse for hinanden. Ja, jeg ved det. Det kan virke som pral fra min side lige at skulle hamre min pointe fast og vise åh, hvor meget ret jeg har. Men jeg håber, at det, du i virkeligheden læser, er, at der faktisk ikke skal mere til for at spejle og møde den længsel, som vi alle – også de unge – i virkeligheden har, for bare at blive anerkendt i vores eksistens.

Resten er i virkeligheden bare praktik.

Brug kønnet strategisk

Gå til Gap og køb et par bukser er overskriften på en tegning, jeg bruger i et af mine foredrag. Den blå streg viser mandens adfærd: I indkøbscentret går han direkte hen til GAP butikken, hvor han køber et par bukser til 33 dollars, hvilket tager ham seks minutter. Den røde streg viser, hvordan kvinden når ind i alle butikkerne i storcentret – pånær Gap! – og teksten fortæller, at hun bruger 3 timer, 26 minutter og 876 dollars på det.

Nej, pointen er ikke, at han er smart og hun er dum.

Pointen er, at køn er en kvalifikation i sig selv. Som bør udnyttes på de bedst mulige måder, fremfor at blive udstødt som en paria af det gode selskab. Køn er med til at bestemme vores biologi, vores neurologi og vores kultur, og derfor også med til at bestemme hvilke idealer, værdier og normer vi opererer efter, og hvordan vi manifesterer disse tre i den adfærd vi har.

Hvorfor det også direkte påvirker, hvilket forbrug og relationer vi har – og ikke mindst hvordan vi vælger at leve vores liv og bidrage til fællesskabet. Vores medfødte køn er altså en kvalifikation, som kan opgraderes, forfines, men aldrig neutraliseres fuldstændig (!), med uddannelser, karriere, erfaringer, personlige interesser mm, og som samtidig – uanset hvor politisk ukorrekt det end må være at skrive det – også vil være det (eller i hvert fald et af de) vigtigste filtre vi oplever livet igennem.

GAP-eksemplet viser, at vi handler på forskellige måde, fordi vi vil have noget forskelligt ud af vores adfærd. Og halleluja for det! For mens kvinder gennem shopping manifesterer og styrker deres sociale relationer, er mænds primære ønske at løse et problem. Sammen sørger begge køn altså for at skabe den bedst mulige overlevelse for deres familie/organisation. Og selvom køn jo ikke er en firkant, kan man med held postulere, at for mange mænd (men ikke alle!) er indkøb en mission, der skal løses lettest og hurtigst muligt, mens det for kvinder (de fleste, men ikke alle!) handler om at være den sociale lim i familien eller de fællesskaber de er medlem af, hvorfor shopping først og fremmest er en social aktivitet.

Derfor opererer mænd gerne efter HIHU- princippet (Hurtigt Ind Hurtigt Ud), og dermed er en P-plads foran butikken en top-parameter for succes hos mandlige kunder (og gerne også en smuk og kompetent kvindelig ekspedient!), og kvinder scanner alle butikker for ting og sager, som vil gøre manden, børnene, veninderne, forældrene, eller alle de andre glade.

Fordi køn er en kvalifikation, skal vi blive bedre til at fjerne tabuerne omkring det og i stedet benytte os af de særtræk, som de to køn har. Om særtrækkene er kultur- eller biologisk bestemte er i virkeligheden underordnet, for det, der er vigtigt, er at skabe en fælles kultur, der spænder bredest og bedst muligt i forhold til ens eget mål. Køn er en kvalifikation, fordi vores selvopfattelse aldrig – aldrig! – er uafhængig af vores køn.

Og selvom de to køn naturligvis deler almenmenneskelige træk, bliver måden de leves ud på, være præget af den måde, som køn opfattes på. En mand der giver et barn en is, kan opfattes ganske anderledes end en kvinde, der giver et barn en is. På trods af, at det er præcis samme handling.

Køn er altså altid medbestemmende for, hvordan vi opfatter alle livets situationer. Hvilken adfærd vi lægger for dagen. Og hvordan omverden opfatter vores handlinger. Og selvom det ikke altid er den vigtigste feature at tage med i en strategi, skal du skal som minimum forbi overvejelser om det skal anvendes aktivt, hvis du skal have mest muligt ud af din indsats.

Fx også i den måde du sætter en organisation eller en forretningsplan sammen på. Brug køn som en strategisk ressource, der handler om alt andet end flot PR og symbolværdi, og skab ægte mangfoldighed og varig overlevelse. Og så er det i øvrigt SÅ meget sjovere med en god blanding af han- og hunkøn; både i hverdagen og i eksekveringen af en (næsten) hvilken som helst strategi!

Længsel efter ladycool

Min spanske mormor var en rigtig dame, komplet med rævestola, klirrende smykker, vifte og forfinede bevægelser. Når hun altså ikke gik rundt derhjemme iført kittel under rengøringen. Min farmor kom fra en bondeslægt i det midtjyske og bevægede sig lidt tungere rundt, rynkede munden når hun lagde læbestift på, lavede verdens bedste kringle og havde de skønneste silkekjoler, som hun knitrende gik rundt i. Den første blev forsørget af sin mand, den anden blev tidligt enke og forsørgede sig selv og sine tre børn ved at være vicevært. De var begge seje på hver deres måde, men forbilleder for mig var de aldrig. Ej heller var min mor, da jeg skulle vælge karriere; hertil var det min far jeg kiggede på. Og også startede med at kopiere.

Men det har ændret sig nu. Og ikke kun for mig, men for mange af min generations kvinder.

I over 15 år har jeg holdt foredrag for tusindvis af kvinder i alle afkroge af landet, som naturligt nok lever meget forskellige liv, og de senere år er det blevet tydeligt, at det, der forener mange af dem, er en udefinerbar længsel efter at kunne – endsige turde – hengive sig til det kvindelige univers, uden at der går hverken stiletter, simili eller silikone i den. Denne længsel bliver ofte efterfulgt at sætningen: ”Men jeg ved bare ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre det det!?” Når jeg begynder at smide begreber som erotisk kapital, passiv modtagelse, æstetik og rummelighed op på lærredet, ser jeg så til min glæde, hvordan skuldrene sænkes og der kommer lys i øjnene igen.

Som samfund står vi foran en social revolution, der handler om, at det arketypisk kvindelige, der i hundredvis af generationer har været præget af lavstatus – på den ene eller anden måde – nu er ved at skifte niveau til at blive højstatus. Vi er der slet ikke endnu. Men vi er på vej. Og jeg iler med at skrive, at det på ingen måde handler om, at det kvindelige nu skal trumfe det maskuline, overvinde det mandlige, sætte sig på den fælles virkelighed og definere vores samlede selvforståelse og gøre de arketypiske kvindelige idealer, værdier og normer til standarden! Nej!

Det handler om, at når vi kvinder for alvor mærker og oplever, at vores virkelighed – naturligt præget af vores xx-kromosomsammensætning og kulturelle historie – er lige så meget værd, men ikke rigtigere, end mandens, skaber vi i fællesskab et nyt og ligeværdigt spændingsfelt, der kan løfte samfundet mod en større kreativitet og gensidig respekt for en frugtbar diversitet, der tjener os alle. Og det kan – for mig at se – kun blive noget positivt.

Justin Bieber har lige været i København, og blev latterliggjort i Ekstrabladet af en anmelder, der på pinagtig vis udstillede sin ringeagt for små pigers indre liv og drømme. Han blev siden kritiseret flittigt i medierne for sin arrogante attitude, også af andre mænd, hvilket er et positivt tegn på, at det som kvinder/piger synes er vigtigt, ikke har ret til at blive gjort til grin. Hvorfor skulle små pigers betingelsesløse overgivelse til et idol være totalt uselvstændigt og kvalitetsforladt, mens råbende øldrikkende tatoverede mænd til en Rolling Stones koncert er autentiske? Hvordan kan det være, at biler og sportsudstyr har en højere status end sko og tasker, selvom de ud fra et sociologisk synspunkt tjener samme formål: nemlig symbolsk kommunikation.

Der er stadig forskel, men det er altså under forandring nu, og når kvinder selv begynder at anerkende det arketypisk kvindelige som højstatus, vil den endelige transformation ske. Og så kan vi begynde at være ladycool.

Arketypisk er det feminine knyttet til at være modtagende, åben, følelsesstyret, passiv, rummelig, frugtbar, nærværende og omsorgsfuld. Egenskaber der ofte anses for at være mindre vigtige for samfundet end fx resultatorienteret og strategisk. Lykkeligvis giver det moderne samfund os mulighed for at integrere det maskuline i det feminine, og det er, hvad jeg kalder for ladycool. En lady, en dame, er nemlig en der kender sit eget værd, sætter sin egen status højt i samfundet, og som forstår at bruge sin kvindelighed til at opnå de fordele og muligheder, som hun længes efter og kan genkende, fordi hun netop er i kontakt med sine følelser, uden at føle skyld eller skam over det. Eller bruger det som et socialt våben. Og fordi hun anerkender sin egen status, gør omverden det også.

Helt kort handler det om, at du kan sige disse fire sætninger til dig selv – og mene dem:

Jeg er smuk. Jeg er fri. Jeg er vigtig. Jeg er elsket.

Samfundet har brug for, at kvinder begynder at eje deres kvindelighed på en ny måde, der passer til den tid og det fællesskab vi har bygget op i dag. Igennem flere generationer har vi nemlig været dygtige til at tage de maskuline evner og kvaliteter til os, og derfor forsørger mange kvinder i dag sig selv, og indtager vigtige poster i samfundet. Selvom vi teknisk set ikke har 100 procent ligestilling i dag, er vi så tæt på, at det er et andet sted slaget skal stå. Det skal først og fremmest stå inde i kvinderne selv. Vi skal turde være mere som min mormor og min farmor. Mærke en selvfølgelig værdi i det indre liv, de indre længsler, som åbenbart kalder på mange kvinder i dag. Og – dette er vigtigt! – som i samklang med alle de evner og privilegier vi har tilkæmpet os især i de sidste 100 år, gør os til hele mennesker. Og hele kvinder.

Derfor bruger jeg de fire sætninger, når jeg nu tager rundt i landet og holder foredrag for kvinder. Og det befriende ved udsagnene er, at det er op til den enkelte kvinde at finde ud af, hvad der gør hende smuk. Fri. Vigtigt. Og elsket. Det er der virkelig ingen facit på – det er kun op til dig selv!

15. marts 2022

Vil du have de unges energi? Så giv dem din sympati! 20 ting du skal forstå om de unge for at tiltrække og fastholde dem

Har du problemer med at tiltrække de dygtige unge? Og især at fastholde dem? Så er du ikke alene! Her får du 20 indsigter om de unge og deres værdier, adfærd og motivation, så du er med til at skabe den arbejdsplads og være den leder, som de unge vælger at smide deres kreativitet og […]

Læs mere
Se foredrag med Emilia van Hauen

Succestyranniet - og vejen ud

Det moderne liv har en ekstremt høj udviklingshastighed og har givet os en masse frihed til at vælge, hvilket liv vi vil leve. Desværre har denne frihed også medført, at alt for mange går ned med stress, angst og depression, mens resten “bare” føler sig rigtig pressede i hverdagen.

“Succestyranniet” omhandler vores tids usunde præstationskultur, hvor fokusset på at være synlig, liket, produktiv og i udvikling, får os til at forsøge at leve op til en masse urealistiske idealer. I sin bog forklarer Emilia van Hauen, hvordan et liv med mening og nærvær bedst opnås ved blot at have fokus på vores bidrag til fællesskabet og at dyrke de menneskelige relationer, som er vigtigste for os.

Vejen ud af succestyranniet er at erkende, at vi er hele mennesker, der lever liv med glæde og lidelse, og derfor er vores mest berigende opgave at skabe liv, der får os – og vores omgivelser – til at føle os levende. “Succestyranniet – og vejen ud” giver et godt bud på, hvordan vi kan gøre dette i en tid, hvor succes virker som det eneste, der gælder.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Farvel egofest og goddag til formål og fællesskaber

Selvudviklingskurser og coaching har længe været på dagsorden – men nu er en ny tidsånd på vej. I fremtiden vil det handle mindre om »Hvem er jeg?« og mere om »Hvilken forskel kan jeg gøre?«

I sin nye bog beskriver, sociolog og foredragsholder, Emilia van Hauen den udvikling, vi står midt i. Gennem sin model Eksistensmatrix© og dens fire livsformer egofest, guruisme, voksenkultur og co-creation forklarer hun, hvilke evner og værdier, vi bør dyrke for at komme videre.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Ladycool - - Dit køn er en styrke - brug det!

JEG ELSKER SKO, TV-SERIER OG AT UDVEKSLE LIVSHISTORIER.

Men det meste af mit liv har jeg følt, at jeg også burde mene en hel masse om konflikten i Mellemøsten, kende det nyeste IT-gear eller kunne lire de ti mest toneangivende direktører af.

På trods af stiletter og læbestift har jeg nemlig forsøgt at kopiere mænds adfærd og interesser for at føle mig værdifuld. Anerkendt.

Rigtig. Fordi jeg gerne ville sikre mig, at min status var høj nok til, at jeg ikke blev overset. Eller verfet af som underlødig, overfladisk, useriøs. Ønskede jo ikke at føle mig forkert.

Men det gør jeg. Føler mig en smule forkert. Og til tider også pinagtig skamfuld over at være den, jeg er. Jeg er ikke den eneste. Faktisk er det noget, som rigtig mange kvinder føler. Hvorfor vi blandt andet lyver om hvor mange mænd, vi har haft sex med. Hvor meget tøj vi har købt. Hvor meget vi vejer. Eller om vi overhovedet er sure eller ej. Med andre ord lyver vi, fordi vi skammer os over, hvem vi egentlig er.

Og det behøver vi slet ikke. Verden står nemlig over for en social revolution, hvor det feminine er ved at få samme høje status som det maskuline.

LADYCOOL er mit forslag til, hvordan vi kvinder kan slippe skammen og føle os frie, vigtige, elskede og smukke, fortalt gennem min livshistorie.

LADYCOOL er samtidig mit bidrag til den altid vedkommende debat om, hvorvidt køn er et problem eller en ressoruce. Jeg tror klart på det sidste.

Om forfatteren:

Emilia van Hauen er sociolog, foredragsholder, selvstændig erhvervsdrivende og forfatter. Hun er en af Danmarks mest citerede sociologer, og er kendt for at formidle og skabe begreber, der rammer tidsånden og de vilkår og konflikter, som det moderne menneske står i lige nu og her. Således også med denne bog, der er hendes femte. Hendes seneste bog “Farvel egofest” blev en bestseller og er foreløbig kommet i 3. oplag.LADYCOOL er mit forslag til, hvordan vi kvinder kan slippe skammen og føle os frie, vigtige, elskede og smukke, fortalt gennem min livshistorie.

LADYCOOL er samtidig mit bidrag til den altid vedkommende debat om, hvorvidt køn er et problem eller en ressoruce. Jeg tror klart på det sidste.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Generationen der skal redde verden

Generation Z, der er født mellem 1995 og 2010, er for alvor ved at etablere sig på arbejdsmarkedet. Det udfordrer både deres ledere og kollegaer, fordi den yngre generation er så markant anderledes end dem selv. Z’erne er nemlig opdraget til ligeværd og forhandling, de udtrykker deres kreativitet og følelser, de søger en meningsfuld karriere med god work-life-balance, og så er de den mest sårbare og fællesskabsorienterede generation, vi nogensinde har haft. Men hvorfor er Generation Z så forskellig fra andre generationer og hvad kan vi lære af dem?

I denne bog giver kultursociolog Emilia van Hauen både en indgående analyse af de unge, der er ved at revolutionere vores arbejdsmarked og kommer med en personlig beretning om, hvordan hun selv har oplevet et samfund under hastig forandring. Med lune og nysgerrighed tager van Hauen et opgør med generationsbashingen og ser i stedet med optimisme på forskellene mellem generationerne og viser, hvordan vi bedre kan forstå hinanden og skabe en fælles verden, hvor alle kan leve godt og arbejde sammen på tværs af erfaringer, værdier og alder.

Kilde: Saxo

Uforpligtende forespørgsel på Emilia van Hauen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31
Emilia van Hauen
Emilia van Hauen

5 ud af 5 stjerner

Emilia var ligetil og helt nede på jorden og gav vores kunder den oplevelse vi havde håbet på.

Carina Pedersen - NN Markedsdata ApS Se alle referencer

Foredragsemner med Emilia van Hauen