Anders Raastrup Kristensen foredrag Hvordan leder I selvledende medarbejdere?
“Gå foran uden at gå i vejen” – Sådan svarede en medarbejder, da Anders spurgte ham, hvordan den gode leder er.
Når medarbejdere har indflydelse på deres arbejde, trives og præsterer de bedre. Men det er en fejltagelse at tro, at ansvaret for arbejdet kan overlades til medarbejderne alene. Virksomhedens ledelse skal styrke og lede selvledelse, så det bliver en central del af virksomhedens kultur, at medarbejderne tager ansvar for deres arbejdsopgaver og for hinanden. Medarbejderne skal ikke basere deres valg og prioriteringer på deres individuelle følelser, men skal lede sig selv, så de er med til at understøtte virksomhedens grundlæggende forretning og mål.
Foredraget sætter fokus på, hvordan ledere skal holde fokus rettet på medarbejdernes resultater og sørge for, at der er sammenhæng mellem medarbejdernes personlige forståelser af de konkrete arbejdsgaver, og virksomhedens overordnede strategiske målsætning.
Anders Raastrup Kristensen foredrag Lær at lede dig selv i det grænseløse arbejdsliv
Mange arbejder i dag i et arbejdsliv, der er grænseløst. Vi kan arbejde alle steder og på alle tider af døgnet. Arbejdet er ikke adskilt fra vores liv. Der er mange positive ting ved det grænseløse arbejdsliv, men det rummer også nogle udfordring, vi skal lære at håndtere, så de ikke resulterer i stress og dårlig trivsel.
Vi skal lære at sætte grænser i det grænseløse arbejdsliv. I foredraget sætter Anders fokus på, hvordan vi ikke bare skal sætte grænser for vores engagement i arbejdet for at begrænse dets udbredelse til andre dele af livet. Vi skal også blive bevidste om, hvordan vi kan afgrænse vores arbejde. I det grænseløse arbejdsliv er grænserne for arbejdsopgaver og ansvarsområder uklare. Det er nødvendigt at blive bevidst om, hvad jeres arbejde er, så I kan sætte grænser for jeres arbejdsliv: Hvad er ikke jeres arbejdsopgave? Hvad skal I skal tage ansvar for?
Anders Raastrup Kristensen foredrag Kender medarbejderne jeres strategi?
Undersøgelser viser at kun 29% af medarbejderne kender virksomhedens strategi. Hvis medarbejderne ikke kender strategien, hvordan kan de så udleve den i deres opgaveløsninger? Med velvalgte cases fortæller Anders om, hvordan I sikrer at medarbejderne eksekverer i henhold til strategien, og således at strategien implementeres som tiltænkt fra ledelsen.
I foredraget fortæller Anders om, hvordan de bedste virksomheder i dag lykkes med at få strategiarbejdet i øjenhøjde med medarbejderne, så strategien bliver grundlæggende for deres måde at arbejde på. For at kunderne kan mærke strategien, er det nødvendigt at arbejde med strategi på en anden måde end de fleste virksomheder gør i dag. Vi skal ikke forstå strategien oppefra og ned eller nedefra og op, men som en proces udefra kunderne og ind i virksomheden. Strategien begynder med at forstå værdien, vi skal skabe for vores kunder. Medarbejderne skal i samarbejde med ledelsen finde måder at løse opgaverne på, så de tilfredsstiller kunderne bedst muligt.
Anders Raastrup Kristensen foredrag Styrk jeres tværoffentligt samarbejde til gavn for borgerne
Offentlige virksomheder skal være gode til at samarbejde på tværs af den offentlige sektorer. Borgernes udfordringer er ofte komplekse og kan ikke bare løses af en sektor. Samtidigt ser borgerne en offentlig sektor og har en naturlig forventning til, at de forskellige sektorer kan samarbejde. Når vi skal samarbejde med andre sektorer og organisationer er det væsentligt, at vi kan se opgaverne i et bredere perspektiv, så vi også forstår, hvad borgerne oplever, før de møder os og hvad der sker bagefter. Vi skal med andre ord se vores opgaver fra borgernes perspektiv. Anders har de seneste år forsket intens i tværoffentligt samarbejde. Han vil i sit foredrag dele sin viden og give gode ideer med praksisnære eksempler til, hvordan I kan forbedre jeres samarbejde på tværs af offentlige sektorer.
Anders Raastrup Kristensen foredrag Skab vedvarende forandringer ved at ændre jeres rutiner
Vi har alle prøvet at skulle gennemføre en forandringsproces. Alle involverede var motiveret for at det skulle lykkedes og alle forstod, hvorfor det var vigtigt at gennemføre forandringen. Alligevel lykkedes det ikke at komme i mål. Grunden er, at vores eksisterende organisatoriske rutiner og individuelle vaner har modarbejdet forandringen.
I foredraget vil Anders give eksempler på, hvordan vi kan analysere og forstå vores rutiner og vaner, så vi kan forankre og lykkes med vores forandringsprocesser. I vil blive introduceret til, hvordan I kan analysere jeres egne rutiner og hvilke typer af rutiner, I bruger til hverdag. Med denne viden kan I begynde at sætte forandringer i gang og lave rutiner, der understøtter den forandring, I vil skabe.
Anders har i de seneste år forsket intens i, hvordan vi kan bruge rutiner, når vi skal skabe forandringer.